Kvalitet som styringsparameter i kommunale barneverntjenester -hjelpemiddel eller hemsko
Abstract
Denne oppgaven belyser hvordan kvalitet brukes som styringsparameter i norske barneverntjenester.
Dette inkluderer en analyse av hvordan kvalitetsbegrepet defineres og operasjonaliseres, samt en
kartlegging av hvordan måling og kontroll av fastsatte kvalitetsparametere gjøres. Oppgaven søker å
finne ut av om kvalitet per i dag fungerer som styringsparameter, og eventuelt hvordan kvalitet
sikres og kontrolleres, enten gjennom kvalitetsparametere, eller på annet vis. I tillegg vil oppgaven
være et utgangspunkt for vurdering av veien videre når det gjelder kvalitetsstyring og sikring
innen
norske barneverntjenester.
Oppgaven tar utgangspunkt i ISOstandardens
inndeling i tre konkrete kvalitetsaspekter; prosess,
strukturog
resultatkvalitet. Oppgaven inkluderer også et skille mellom brukerforkus og kravsfokus.
Kvalitet som styringsparameter blir i denne oppgaven sett i sammenheng med styringsprinsipper
som blant annet målstyring, og drøftes i lys av prinsipal/agentteori. Utvikling og bruk av
kvalitetsindikatorer er i denne forbindelse også et relevant aspekt som belyses.
Forskningen har vært gjennomført som et trinnsvis forskningsopplegg, hvor en dokumentanalyse
danner grunnlaget for åpne intervjuer med relevante instanser innenfor det kommunale barnevernet.
Intevjuene og funnene fra dokumentanalyse samlet har dannet grunnlag for en kartlegging og en
analyse av dagens situasjon. Dokumentanalysen har tatt for seg sentrale styringsog
kontrolldokumenter fra relevante instanser som Barne,
likestillings,
og inkluderingsdepartementet,
Helsedirektoratet og Riksrevisjonen, mens intervjuer har vært uført med de utførende instansene,
altså kommuner og fylkesmenn. Studien er et case study, og er ikke generaliserbar.
Dokumentanalysen avdekker en manglende omforent kvalitetsforståelse i norsk barnevern,
med mange styringsparametere på prosesskvalitetsnivå. Gjennom intervjuene bekreftes dette
inntrykket. I det formelle kvalitetsstyringsløpet var brukerbasert resulatatkvalitet i stor grad
fraværende. Imidlertid ble det identifisert, gjennom intervjuene, et parallellt og uformelt
kvalitetsstyringsløp, hvor fokuset i mye større grad var på brukerbasert resultatkvalitet.
Oppgaven mener å kunne vise at de eksisterende styringsparadigmet som brukes og
etterførlges i den formelle sfæren, tilsynelatende ble oppfattet som utilstrekkelig for å sikre
kvalitet i de kommunale barneverntjenestene, men at det tomrommet som det offisielle
rapporteringssystemet etterlater fylles inn gjennom uformell kvalitetssikring hos utøvende
instanser. Med bakgrunn i en diskusjon rundt de utfordringer som er knyttet til å utvikle gode
resultatkvalitetsindikatorer, og dagens todeling av kvalitetsstyring, konkluderer oppgaven med
at implementering av kvalitetsindikatorer som styringsparameter ikke nødvendigvis vil
medføre bedre sikring av kvalitet i norske barneverntjenester.
This thesis studies how quality is used as a parameter in Norwegian child welfare services. This
includes an analysis of how the concept of quality defined and operationalized, as well as a mapping
of how the measurements and controls of specified quality parameters are done. The thesis seeks to
determine whether quality currently works as a control parameter, and possibly how is quality
assured and controlled, either through parameters or otherwise. In addition, the thesis is a starting
point for assessing the way forward when it comes quality governance and quality assurance within
Norwegian child welfare services.
The basic understanding of quality in this thesis is based on the ISO standard's division of the
concept into three specific quality aspects; process, structure and results. this thesis also
incorporates a separation between results with regards to the user of the services and results in
connections with fulfilling requirements. Quality as a parameter is in this thesis understood in the
context of management principles such as balanced scorecards, and discussed in the light of
principal/agent theory. The further development and use of quality indicators is also considered
relevant in this context.
The research has been carried out as a stepwise research project, where a document analysis forms
the basis of open interviews which are completed with relevant bodies within the municipal child
welfare. Findings from the interviews and the document analysis has been analysed together to form
a picture of the current situation. The document analysis has focused on the central management and
control documents from relevant bodies of Children, Equality and Social Inclusion, Health
Directorate and OAG, while interviews have been with the executive bodies, municipalities and
county governors.This research is a case study, and the findings cannot be generalized.
The document analysis reveals a missing unified understanding of quality in Norwegian Child
Welfare, with many parameters at the process quality level. Interviews confirmed this impression.
In the formal quality governance and assurance, the user dimension was largely absent. However, as
identified through interviews, a parallel and informal quality governance was in place, with a
significant greater focus on userbased
quality of results. The existing management paradigm which
was officially used and followed in the formal sphere, was at the same time apparently perceived as
insufficient to ensure quality in the municipal child welfare services. The void left was thus filled
through informal and discretionary quality assurance. Based on a discussion around the challenges
related to developing good result quality indicators, and the current dichotomy of quality
management, the thesis concludes that implementation of quality indicators as a control parameter
not necessarily will entail better assurance of quality in Norwegian child welfare services.