Syng! : Om sangundervisning i kulturskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/286421Utgivelsesdato
2015-07-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Jeg har alltid vært interessert i sang og de senere årene også sangundervisning. Jeg har
engasjert meg innenfor sangundervisningsfeltet. Gjennom deltagelse på seminarer og
diverse andre arrangement, har jeg fått møte andre som også deler samme interesse,
men som har andre synspunkt og erfaringer enn meg. Mine egne erfaringer som
sanger, sangelev og pedagog preger derfor oppgaven, både når det gjelder valg av
tema, men også de vurderinger og tolkninger som blir gjort underveis. Hovedsaklig
baserer oppgaven seg på undersøkelser gjort i kulturskolen med rektorer og
pedagoger. Gjennom disse har jeg fått et innblikk i hvordan sangundervisning i den
kommunale kulturskolen foregår. Jeg har i tillegg gjort et intervju med en
sangutdanner som ga meg et innblikk i hvordan sangpedagoger utdannes og
”klargjøres” for en jobb i kulturskolen.
Jeg er fullt inneforstått med at verken undersøkelsene eller dybdeintervjuet kan gi et
totalt inntrykk av feltet. Likevel kan det antyde noe som gir grunnlag for diskusjon og
reiser spørsmål til debatt. Mangel på aktuell litteratur bidro også til at jeg ønsket å se
nærmere på akkurat dette tema. Kanskje kan oppgaven bidra til at flere melder seg på
diskusjonen, eller den kan være en inspirasjonskilde til videre forskning på tema.