Trønderrockmuseet - musikk og identitet i distriktene
Abstract
Denne rapporten rapporterer resultatene fra en undersøkelse under prosjektet: Trønderrockmuseet – Musikk og identitet i distriktene. Den hadde som formål å undersøke befolkningen i Trøndelag sine lyttevaner, og betydningen av den musikken vi ofte refererer til som «trønderrock», blant den samme befolkningen.
Svarene fordeler seg over flere ulike aldersgrupper, kjønn, bosted og utdanningsnivå og viser med det at befolkningen i Trøndelag har stor interesse for musikk, uavhengig av demografiske kjennetegn.
Kort oppsummert viser undersøkelsen at befolkningen hører mye musikk i flere ulike sammenhenger, og at musikken de lytter til er viktig for dem og sier noe om hvem de er.
Betydningen av trønderrock er naturligvis forskjellig, men mange hører ofte trønderrock. Ikke like mange lytter ofte til trønderrock etter eget bevisst valg, men et flertall hører trønderrock ukentlig. Trønderrocken synes ikke å virke påtrengende i det offentlige rom. Artister som gjenkjennes som «trønderrockere» ser ut til å være knyttet til byen Namsos, eller til et assosiativt slektskap til Prudence. Mange føler identitetsmessige tilknytninger til sjangeren.
Et flertall oppgir at trønderrock er «en sjanger», et mindretall mener det var «en tidsepoke» mens et enda mindre mindretall mener det er «en livsstil». Trønderrockens tilstedeværelse i sosiale lag er noe mindre enn kanskje først antatt, og iveren etter konserter i sjangeren er ikke påfallende stor. På den andre siden oppleves tekster som nærmere og mer relevant når de framføres på trøndersk dialekt, og mange opplever en følelse av kollektivt felleskap når de lytter til trønderrock.
Befolkningen oppgir at Trønderrockmuseet bør legge til rette for musikkutvikling i Trøndelag.
Undersøkelsen er den første i sitt slag som er knyttet til befolkningen i Trøndelag sine lyttevaner og betydningen av trønderrock. Den gir med det et enestående innblikk i musikkonsum, lyttevaner og betydningen av trønderrocken for folk i Trøndelag. Med det er den et unikt utgangspunkt for musikksosiologiske studier i en hittil uutforsket felt.