Innføring av simulering i emnet syk 111 psykisk helsearbeid og videreføring inn i ny felles studieplan syk 2015 for Nord universitet
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3131611Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- FoU-rapport [109]
Sammendrag
Denne rapporten beskriver det faglige og det pedagogiske arbeidet med innføring av simulering i emnet psykisk helsearbeid i utdanning for bachelor i sykepleie. Emnet starter opp i 3 semester, og fra tidligere har studentene vært ute i praksis grunnleggende sykepleie på sykehjem.
Bakgrunnen for utviklingsarbeidet var at studentene mente psykisk helsearbeid var et vanskelig emne å forstå. Det er fremdeles mye stigma i samfunnet innenfor psykisk uhelse. Faglærere opplever ofte at studenter har med seg holdninger og fordommer som er skapt fra sosiale media, tv, og fra folkemunn. Ofte blir drapssaker og saker med utagerende mennesker omtalt psykisk ustabile, eller psykisk syk. Studentene syns derfor det kan være utfordrende å starte i psykisk helse praksis og er redd for å gjøre eller si noe feil som kan gjøre pasientens helse verre.
Faglærere har tidligere prøvd ut forskjellige læringsmetoder som har vært til hjelp, men etter at vi faglærere fikk kurs på innføring av simulering, og videre fikk fasilitatorkurs så ville vi prøve det ut i emnet. Vi ville prøve ut om dette kunne være en læringsmetode som kunne hjelpe studentene til å forstå faget bedre, og å gi dem verktøy som de kunne ta med seg videre i praksis. I denne sammenhengen gikk faglærer og lærer som jobbet på videregående skole og dramalinjen, inn i et samarbeid der hennes elever på dramalinjen skulle dramatisere pasientene for sykepleierstudentene. På den måten så vi det som en vinn- vinn-situasjon for begge parter, der hennes elever fikk øve seg på skuespiller ferdighetene og mine studenter fikk oppleve reelle pasienter å trene på.
Studentevalueringen ble gjennomført med fokusgruppeintervju og digitale svarskjema som er analysert etter Graneheim & Lundman`s (2005) innholdsanalyse, og resultatet ble tre hovedfunn som er presentert i rapporten.