Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLoftfjell, Anne-Lise Grønningsæter
dc.date.accessioned2024-05-28T06:15:31Z
dc.date.available2024-05-28T06:15:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-7456-876-1
dc.identifier.issn2535-2733
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131611
dc.description.abstractDenne rapporten beskriver det faglige og det pedagogiske arbeidet med innføring av simulering i emnet psykisk helsearbeid i utdanning for bachelor i sykepleie. Emnet starter opp i 3 semester, og fra tidligere har studentene vært ute i praksis grunnleggende sykepleie på sykehjem. Bakgrunnen for utviklingsarbeidet var at studentene mente psykisk helsearbeid var et vanskelig emne å forstå. Det er fremdeles mye stigma i samfunnet innenfor psykisk uhelse. Faglærere opplever ofte at studenter har med seg holdninger og fordommer som er skapt fra sosiale media, tv, og fra folkemunn. Ofte blir drapssaker og saker med utagerende mennesker omtalt psykisk ustabile, eller psykisk syk. Studentene syns derfor det kan være utfordrende å starte i psykisk helse praksis og er redd for å gjøre eller si noe feil som kan gjøre pasientens helse verre. Faglærere har tidligere prøvd ut forskjellige læringsmetoder som har vært til hjelp, men etter at vi faglærere fikk kurs på innføring av simulering, og videre fikk fasilitatorkurs så ville vi prøve det ut i emnet. Vi ville prøve ut om dette kunne være en læringsmetode som kunne hjelpe studentene til å forstå faget bedre, og å gi dem verktøy som de kunne ta med seg videre i praksis. I denne sammenhengen gikk faglærer og lærer som jobbet på videregående skole og dramalinjen, inn i et samarbeid der hennes elever på dramalinjen skulle dramatisere pasientene for sykepleierstudentene. På den måten så vi det som en vinn- vinn-situasjon for begge parter, der hennes elever fikk øve seg på skuespiller ferdighetene og mine studenter fikk oppleve reelle pasienter å trene på. Studentevalueringen ble gjennomført med fokusgruppeintervju og digitale svarskjema som er analysert etter Graneheim & Lundman`s (2005) innholdsanalyse, og resultatet ble tre hovedfunn som er presentert i rapporten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNord universiteten_US
dc.relation.ispartofseriesFoU-rapport/Nord universitet;107
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.subjectsimuleringen_US
dc.subjectpsykisk helsearbeiden_US
dc.subjectinnovationen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectsimulationen_US
dc.subjectmenthal health worken_US
dc.titleInnføring av simulering i emnet syk 111 psykisk helsearbeid og videreføring inn i ny felles studieplan syk 2015 for Nord universiteten_US
dc.typeReporten_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.source.pagenumber32en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal