Økonomijournalistikk med påholden penn : et kultursosiologisk perspektiv på lokal økonomijournalistikk
Abstract
Gjennom ulike metodiske tilnærminger og analyser, en etnografisk studie, en sjangerdrøfting
og en tekstanalyse, gir oppgaven en opplevelse av lokal økonomijournalistikk som positive
fortellinger om og fra næringslivet. Oppgaven gir et innblikk i hvordan media bidrar til at
offentlig mening og kunnskap om økonomi og arbeidsliv, i stadig sterkere grad er blitt preget
av forretningsnytt. I en gjennomgang av Avisa Nordlands tekster forut for oppkjøpet av
Nordlandsbanken i 2003, under prosessen og i avslutningen av oppkjøpet gir oppgaven et
bilde av hvordan redaksjonelle valg rammet inn begivenheten slik at bestemte tolkninger av
det mulige og det nødvendige ble formet. Tekstanalysen hvordan viser avisens leder- og
kommentarartikler fremmet en neo-liberal sosial praksis og diskurs, det avisen oppfattet som
rasjonelt, og som gjorde oppkjøpet fornuftig og naturlig. Oppgaven har en gjennomgang av
det generelle innholdet i økonomijournalistikken i Avisa Nordland oppdatert i forhold til
annen lokal forskning. Analysen understreker økonomijournalistikk som en egen sjanger med
sentrale kjennetegn av positive nyheter uten konflikt og kritisk journalistisk blikk. Næringsliv
og handel er det sentrale stoffområdet, med lite omtale av politikk og samfunnsøkonomiske
problemstillinger. Det daglige nyhetsarbeidet er preget av en profesjonell nyhetsarbeider som
gjør journalistikk, men der økonominyhetene konstrueres i et nært samspill med et
kildenettverk og organisatoriske rammer for hva som blir oppfattet som godt næringslivsstoff.
Description
Masteroppgave i sosiologi - Universitetet i Nordland, Bodø, 2013