Lofoten Winter : effekten av nettverksbygging mellom reiselivsbedrifter
Abstract
I denne oppgaven har formålet vært å øke innsikten innenfor reiselivet i Lofoten. Vi ønsket å
se nærmere på det etablerte nettverksprosjektet Lofoten Winter.
Hvordan har Lofoten Winter ført til økt verdiskapning for
bedriftene som deltar i dette nettverket?
Denne problemstillingen spesifiseres ved hjelp av begrep innenfor nettverk som tillitt og
gjensidighet. I tillegg ser vi på innovasjon i forhold til nettverk, som igjen kan føre til
verdiskapning i form av økt lønnsomhet og aktivitet. Alle disse begrepene er brukt under
intervjuene, og går igjen gjennom hele oppgaven.
I forhold til problemstillingen skriver vi i litteraturen et avsnitt på hva nettverk er, og hva det
innebærer. Byggingen av et nettverk og hvilke maktformer en kan oppleve i et nettverk. Vi tar
for oss tillit og gjensidighet innenfor nettverket, og hvor viktig disse faktorene er for at et
nettverk skal fungere. Næringsklynge er også en form for nettverk, men er avhengige av at
aktørene i nettverket ligger geografisk nært hverandre. Vi ser også på innovasjon og
sammenhengen mellom næringsklynge og innovasjon. Suksess er vanskelig å konkretisere, og
vi har gitt en innsikt i ulike perspektiver en kan definere uttrykket suksess. Det siste begrepet
vi har tatt for oss i litteratur kapitlet er verdiskapning. Dette er et ord som går igjen i oppgaven
vår, og som vi også har i problemstillingen. Verdiskapning er et bred betegnelse, men vi har
valgt å konkretisere begrepet i vår oppgave til økt lønnsomhet og aktivitet.
Forskningsmodellen finner vi avslutningsvis i litteraturen, og det er denne vi tar utgangspunkt
i når vi senere analyserer i analysekapitlet.
I metodekapitlet forteller vi om hvordan vi har brukt en kvalitativmetode, og gjort tre intervju.
Vi har også sett på vår innsamling av data, og kvaliteten av disse. Vi har forteller også
grundig prosessen i vår oppgaveskriving. Vi beskriver også det casedesignet vi har brukt, som
viser til at vi går i dybden på en bedrift, som i vår oppgave er Lofoten Winter.
Med utgangspunkt i analysen konkluderer vi med at Lofoten Winter har ført til økt
verdiskapning for bedriftene som deltar, dette ved at de økonomisk får muligheten til global
markedsføring. Det gir en økende interesse for Lofoten som destinasjon, ved at de
markedsfører seg med et spissprodukt. I tillegg må de følge nettverkets utvikling, og endre
sine produkter for å følge sine konkurrerende aktører i nettverket, for å hele tiden ha en solid
plass i markedet.
Description
Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009