• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verdivurdering av Norwegian Air Shuttle ASA

Johansen, Vanja; Reite, Torfinn; Bull-Gjertsen, Asbjørn
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Johansen.pdf (4.857Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140212
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Den 1. januar 2010 var aksjekursen til Norwegian Air Shuttle ASA (Norwegian) NOK 115.

P/B- forholdet var 2,33 noe som indikerer at markedet verdsatte aksjen mer enn dobbelt så

høyt som regnskaps- og aksjelovens bestemmelser tillater. Har markedet priset aksjen

korrekt? Dette var utgangspunktet for problemstillingen vi har forsøkt å gi et svar på i denne

bacheloroppgaven gjennomført ved Handelshøgskolen i Bodø.

Problemstillingen i vår oppgaver er som følger: "Hva er verdien av Norwegian Air Shuttle

den 1. 1.10?"

I denne verdsettelsesprosessen har vi benyttet diskontert kontantstrømmetoden, DCF-metoden,

for å gi et estimat på hva som er korrekt verdi av aksjen per 1.1.10. Metoden

innebærer at vi estimerer fremtidige kontantstrømmer i en beregningsperiode, diskontert til

nåverdi med en diskonteringssats som reflekterer avkastningskravet, og legger til nåverdi en

av terminalverdien. Terminalverdien er beregnet fra et normalisert resultat basert på evig

vekst på 2,5 %. Dette tilsvarer inflasjonsmålet man styrer mot i Norge. Vi forutsetter derfor en

realvekst på 0 % i terminalperioden.

Nåverdien av de summerte kontant strømmene fratrekkes rentebærende gjeld. Vi får da

kontantstrømmen til egenkapitalen. Dividerer man nevnte størrelse med antall utestående

aksjer, får vi en aksjekurs som er basert på de forutsetninger og antagelser som vi har lagt til

grunn for fremtidig verdiskapning. Vi også foretatt en verdsettelse etter P/E- metoden for

bedre å kunne vurdere om vi har lagt rimelige antagelser og forutsetninger til grunn i

verdsettelsen etter DCF - metoden.

Vi fant at aksjekursen den 1.1.10 lå noe lavere enn våre estimater. Vårt estimat tilsier en pris

på 133 NOK. Dette er ikke mer enn 15 % over markedets vurdering, slik at vi kan ikke uten

videre si at kursen vil bevege seg oppover. PIE- modellen gir allikevel støtte til at aksjen

kanskje var lavt priset i markedet. Vi antar derfor at aksjekursen vil stige noe på lang sikt.

Verdsettelsesprosessen trekker veksler på de aller fleste fagområder innenfor bachelorstudiet i

regnskap og økonomistyring. Årsaken er at estimatet av de fremtidige kontantstrømmene er

forankret i en analyse av makroøkonomiske, bransjemessige og virksomhetsrelaterte forhold.

Av den grunn må man benytte kunnskaper fra både økonomi- strategi og organisasjonsfag.

Vi har funnet at flybransjen er en kapitalintensiv bransje som gir relativt små driftsmarginer.

Lavprisselskaper, som Norwegian, forsøker langt på vei å la ekstra fortjeneste komme

kundene til gode gjennom å tilby lavere priser. Virksomheten er tro mot en

kostnadslederstrategi, og det er trolig en av årsakene til at Norwegian har opplevd stor suksess

i en bransje preget av hard konkurranse. Man har klart å bygge en virksomhetskultur som

støtter opp under denne strategien og resultatet er økt verdi for kundene.

Norwegian har de senere årene startet med telefoni på sine fly, samt banktjenester. Det vi ser

er sannsynligvis en dreining fra ren kostnadslederstrategi mot det Porter kaller differensiering

med kostnadsfordel. Motivet er å gjøre det enklere å kjøpe billetter hos Norwegian samt at

man skal kunne benytte flytiden konstruktivt - enten til jobb eller underholdning. Det kan

tenkes at det er på slike tilleggstjenester at man i fremtiden vil tjene penger, men

kjernevirksomheten er fremdeles persontrafikk i luften.

Vi oppfatter Norwegian som en effektiv og besluttsom organisasjon med fornuftig tilnærming

til konkurransesituasjonen. Virksomheten vil kunne generere positive kontantstrømmer på

sikt, men vi har funnet at de første fem årene gir netto utgående kontantstrømmer. Dette er et

resultat av at virksomheten skal gjennomføre store investeringer i forbindelse med utvidelse

av flyflåten. Det er store beløp som skal investeres, men historien viser at Norwegians ledelse

har hatt en god balanse mellom vekst og lønnsomhet. Det gir oss et optimistisk syn på vegne

av selskapet til tross for små marginer og en høy risikoeksponering mot spesielt valutakurs er

og oljepriser.

Oppgaven bygger på bruk av både kvalitative og kvantitative metoder. De kvantitative

metodene knytter seg til analyser av virksomhetens finansielle resultater i tillegg til statistiske

beregninger av elementer som inngår i fastsettelsen av avkastningskravet. De kvalitative

metodene er dokumentstudier av makroøkonomiske, bransjemessige og virksomhetsrelaterte

forhold. Hensikten har vært å gi et best mulig bilde av hvilke forhold som vil påvirke

lønnsomheten i fremtiden. Litteraturstudiene har gitt oss modeller og teorier som sikrer at

verdsettelsen bygger på velprøvde og aksepterte metoder.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit