• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsføring i sosiale medier

Hellum, Marte Marie Hovlund
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Hellum.pdf (474.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140240
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Sammendrag
Temaet for denne Bacheloroppgaven er markedsføring i sosiale medier, med fokus på

bedrifters markedsføring mot sine kunder og potensielle kunder.

Gjennom denne oppgaven har jeg sett på hvordan norske bedrifter bruker sosiale medier for å

markedsføre seg mot kunder og potensielle kunder, altså forbrukerne i samfunnet. I tillegg har

jeg sett på om hvorvidt sosiale medier egner seg for å bygge merkevare og omdømme.

Denne oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med fem ulike norske bedrifter i tillegg

til ekstern litteratur. Informantene mine er de som nettopp har ansvar for bruken av sosiale

medier i den respektive bedriften.

Oppgavens teorigrunnlag er delt inn i tre hovedtemaer; markedskommunikasjon, merkevare

og omdømme. I tillegg har jeg sett på relasjonsbygging da dette er kjernen i disse tre temaene.

Teorikapitlet starter imidlertid med en orientering om hva sosiale medier egentlig er og jeg

beskriver tre av de mediene som er mest kjent og brukt. Analysen og drøftingen av de

empiriske funnene baseres på informasjonen som er innhentet i datainnsamlingsprosessen i

tillegg til ekstern teori.

De viktigste resultatene som fremkommer er at sosiale medier i hovedsak brukes av bedrifter

for å kommunisere og ha en dialog med kunder og potensielle kunder. Det kom også frem at

sosiale medier egner seg for merkevarebygging og omdømmebygging, men at mine

informanter foreløpig er litt uenige om det er mulig å bygge relasjoner i dette mediet. Det er

imidlertid fire grunner til at mine informanter har startet å bruke sosiale medier i deres

markedsføring. ”Alle” andre bruker det, det er populært, man når en yngre kundegruppe og

man kan kommunisere med kunden. To a disse faktorene er til en viss grad strategisk

forankret, mens de to andre er en handling basert på at bedriftene følger strømmen.
Beskrivelse
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010
Utgiver
Høgskolen i Bodø

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit