Mellomledere i tannhelsetjenesten: Grip tak i lederrollen!
Abstract
Denne oppgaven handler om kompetansebehov for mellomledere i offentlig virksomhet.
Undersøkelsen skal gi svar på problemstillingen om hvilken kompetanse klinikksjefer i
tannhelsetjenesten i Nordland bør ha. Siden arbeidet er praktisk orientert, vil også
implementering av kompetansebehovet diskuteres, hvordan organisasjonen kan legge til rette
for kompetanseutvikling.
Metoden som er brukt er kvalitativ, der intervju og skriftlige svar har gitt primærdata og
dokumenter sekundærdata. Arbeidet er lagt opp som en kompetanseanalyse, men med
tilpasninger. De innsamlede data er analysert og kategorisert, og en del interessante funn som
ikke gav tydelig svar i kompetanseanalysen, er diskutert.
Resultatet viser at kompetansebehovet er forskjelling avhengig av hvor lenge man har vært
klinikksjef. Det er i hovedsak kunnskap som er etterspurt som ny leder. Med mer erfaring har
klinikksjefene større behov for å utvikle ferdigheter, blant annet for å kunne lede
medarbeiderne bedre. Etter hvert er det også behov for kompetanseutvikling for å utvikle seg
selv som leder.
Kompetanseutvikling forutsetter individuell læring og tilrettelegging fra organisasjonen.
Aktørlederskap blir foreslått som kjernen i arbeidet med kompetanseutvikling, der personlig
endringskompetanse vil være en forutsetning. Klinikksjefenes ledere har en viktig rolle i å
være mentor for klinikksjefen, og en individuell kompetanseutviklingsplan vil være et viktig
redskap.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2010