• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert

Evensen, Jan Arne Haugen; Aag, Johan Kristian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Evensen_Jan.pdf (3.836Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140578
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [312]
Abstract
1.1.2008 ble Lofotens fastlandsforbindelse (LOFAST) åpnet og som en konsekvens av dette

ble ferjetilbudet mellom Skutvik- Svolvær via Skrova redusert. Hovedårsaken til dette, var at

større andeler av trafikken som da gikk med Skutviksambandet nå skulle genereres gjennom

ferjesambandene Bodø- Moskenes i sør og Lødingen- Bognes i nord.

På bakgrunn av dette har vi i denne oppgaven belyst hva som blir konsekvensene for

fiskeribedriften Ellingsen Seafood lokalisert på Skrova. Ut fra dette har vi drøftet følgende

hovedproblemstilling:

Hvilke konsekvenser har det reduserte ferjetilbudet hatt for Ellingsen Seafood?

Våre funn viser at Ellingsen Seafood har fått relativt store kostnadsøkninger som følger av det

reduserte ferjetilbudet. De største kostnadsøkningene kommer som følger av at transportøren

av fiskekasser har måttet lagt om transportruten sin. Dette har ført til en markant økning i

prisen på fiskekasser. Den nye transportruten til transportøren har også ført til økte

lønnskostnader, som følger av sene leveringer. Videre har det reduserte ferjetilbudet ført til

økt usikkerhet for leveringer, noe som har gjort at Ellingsen Seafood har økt lageret på

fiskekasser.

I tillegg til hovedproblemstillingen, har vi redegjort i to underproblemstillinger, hvilke

konsekvenser det reduserte ferjetilbudet har hatt for det øvrige næringslivet på Skrova, samt

hvilke konsekvenser lokalbefolkningen har hatt.

Våre funn viser her at det er blitt vanskeligere for kundene å komme seg til Skrova. Dette på

grunn av at mange kunder kommer sørfra og den reduserte frekvensen på strekningen gjør at

Skrova blir mindre tilgjengelig. Turistnæringen har merket en viss nedgang i omsetning. Dette

skyldes hovedsakelig at færre kommer innom Skrova på snarvisitter.

For lokalbefolkningen har det reduserte ferjetilbudet ført til færre valgmuligheter for transport

hvis de skal sørover. Den lave frekvensen fører derfor til at lokalbefolkningen må velge

alternative reiseruter, noe som medfører lengre reisetid og høyere betalbare kostnader.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit