Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140578Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
1.1.2008 ble Lofotens fastlandsforbindelse (LOFAST) åpnet og som en konsekvens av dette
ble ferjetilbudet mellom Skutvik- Svolvær via Skrova redusert. Hovedårsaken til dette, var at
større andeler av trafikken som da gikk med Skutviksambandet nå skulle genereres gjennom
ferjesambandene Bodø- Moskenes i sør og Lødingen- Bognes i nord.
På bakgrunn av dette har vi i denne oppgaven belyst hva som blir konsekvensene for
fiskeribedriften Ellingsen Seafood lokalisert på Skrova. Ut fra dette har vi drøftet følgende
hovedproblemstilling:
Hvilke konsekvenser har det reduserte ferjetilbudet hatt for Ellingsen Seafood?
Våre funn viser at Ellingsen Seafood har fått relativt store kostnadsøkninger som følger av det
reduserte ferjetilbudet. De største kostnadsøkningene kommer som følger av at transportøren
av fiskekasser har måttet lagt om transportruten sin. Dette har ført til en markant økning i
prisen på fiskekasser. Den nye transportruten til transportøren har også ført til økte
lønnskostnader, som følger av sene leveringer. Videre har det reduserte ferjetilbudet ført til
økt usikkerhet for leveringer, noe som har gjort at Ellingsen Seafood har økt lageret på
fiskekasser.
I tillegg til hovedproblemstillingen, har vi redegjort i to underproblemstillinger, hvilke
konsekvenser det reduserte ferjetilbudet har hatt for det øvrige næringslivet på Skrova, samt
hvilke konsekvenser lokalbefolkningen har hatt.
Våre funn viser her at det er blitt vanskeligere for kundene å komme seg til Skrova. Dette på
grunn av at mange kunder kommer sørfra og den reduserte frekvensen på strekningen gjør at
Skrova blir mindre tilgjengelig. Turistnæringen har merket en viss nedgang i omsetning. Dette
skyldes hovedsakelig at færre kommer innom Skrova på snarvisitter.
For lokalbefolkningen har det reduserte ferjetilbudet ført til færre valgmuligheter for transport
hvis de skal sørover. Den lave frekvensen fører derfor til at lokalbefolkningen må velge
alternative reiseruter, noe som medfører lengre reisetid og høyere betalbare kostnader.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009