• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eierskiftets realitet : en studie av hva som påvirker eierskifteprosessen

Kanstad, Bodil; Knudsen, Anette Marlen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kanstad_B.pdf (1019.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140660
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [312]
Abstract
Norge står overfor en utskiftning av bedriftseiere. Årsaken til dette er den kommende

eldrebølgen. Om lag 120 000 små og mellomstore bedrifter vil i løpet av de neste ti

årene måtte foreta et eierskifte for å kunne sikre videre drift av virksomheten. I Norge

er eierskifte fortsatt en anonym del av bedriftens liv og det mangler en kultur for

eierskifte. Bedriftene representerer store verdier, og gir store bidrag til

velstandsutviklingen i Norge. Dessverre blir mange bedrifter lagt ned i stedet for at nye

eiere kommer til. Årsakene er mange og sammensatte. Eierskifteprosessen kan være

komplisert, og den innebærer en risiko. Mislykkede eierskifter kan innbære både tap av

arbeidsplasser, kompetanse og fremtidige vekstmuligheter. I tillegg vil det gi

konsekvenser for næringsutvikling og den lokale økonomien. Samfunnet taper

arbeidsplasser og inntekten reduseres. Mange SMB er lokalisert i distrikts-Norge, og

vellykkede eierskifter blir dermed ennå viktigere. Dersom bedriftseiere ikke er godt nok

forberedt på eierskifteprosessen vil store verdier gå tapt som følger av det.

Eierskifter er et resultat av endringer i demografiske forhold og strukturelle forhold i

økonomien. Et eierskifte betyr at en vesentlig andel av eierskapet blir overført til en

eller flere personer, som da tar over ledelsen og sikrer videre drift av virksomheten.

Grunnen til at eierskiftet skjer kan komme av ulike årsaker. Ofte skjer eierskifte som en

følge av at eierne blir eldre og derfor overfører eierskapet til yngre i familien,

bedriftsledelsen, ansatte eller eksterne investorer.

Allerede i 1994 kom Europakommisjonen ut med en anbefaling til medlemslandene om å

øke fokus på eierskifte. Ennå har ikke Norge tatt tak i problemet. Her er eierskifte

fortsatt en anonym del av bedriftens liv og vi mangler kultur for eierskifter.

Formålet med denne rapporten er å øke kunnskapen og oppmerksomhet rundt temaet

eierskifte. Dette ved å søke svar på hvilke utfordringer som oppstår i en

eierskifteprosess og samtidig se kritisk på hva som kan bidra til vellykkede eierskifter.

På bakgrunn av dette vil rapporten besvare følgende problemstillingen:

”Hva hemmer og fremmer eierskifter blant små og mellomstore bedrifter i Norge?”

For å finne svar på problemstillingen var det vesentlig å forstå omfanget av eierskifte og

se på hvem eierskifte berører og har betydning for. Videre var det nødvendig å skille

mellom interne og eksterne faktorer som hemmer og fremmer eierskifte.

Undersøkelsen er basert på casestudier hvor det ble foretatt et fokusgruppeintervju

med fem informanter som enten hadde gjennomført eller var i gang med eierskifte.

Siden eierskifte er et område det er forsket lite på, var fokusgruppeintervjuet med på å

avdekke en bredde av synspunkter, holdninger og erfaringer om temaet eierskifte, sett

fra bedriftseierens side. I tillegg var det ønskelig å undersøke eierskiftets betydning for

lokalsamfunnet, derfor ble en næringskonsulent fra en distriktskommune intervjuet. Det

innsamlede datamaterialet ble kodifisert og knyttet opp mot relevant litteratur.

Deretter ble funnene diskutert og analysert i lys av oppgavens problemstilling.

Resultatene som kommer fram viser at de interne og eksterne faktorene henger sammen

med og påvirker hverandre i stor grad. De mest hemmende faktorene som kommer frem

er at eierskifte er en kompleks og kostbar prosess. Dette grunnet de nasjonale reglene

for skatter og avgifter ved overdragelse, samt at det eksisterer et kunnskapsgap. De

økonomiske belastningene er til stor bekymring for bedriftseierne og mange føler at de

bli straffet ved å gjennomføre et eierskifte. Tillit mellom menneskene, bedriften og

myndighetene trer fram som en avgjørende faktor for at eierskifte skal lykkes, men

dette er en faktor som vil kreve mer forskning for å kunne avdekke hvordan dette best

kan skapes. Likevel er det grunn til å anta at mye bunner ut i den manglende

kunnskapen og informasjon om gjennomføring av eierskifteprosessen. Det viser seg at

behovet er størst i tidlig fase av prosessen og mye kan gjøres ved at dette legger til

rette for eierskifte. Myndighetene bør ta ansvar og få på plass en nasjonal koordinator

for eierskifteaktiviteter. I tillegg må bedriftseierne selv ta ansvar for å sette i gang

eierskifte, for det er kun de som kan avgjøre når de skal overdra bedriften. Hvis ingen

tar ansvar vil dette ha store konsekvenser for næringslivet og verdiskapingen i Norge.
Description
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit