Åpen innovasjon i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å skape en forståelse innovasjonsprosessen i rurale
opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter. Ved å studere hva som skaper innovasjon i
opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter, ut fra ulike teorier som samarbeid og hvilke typer
aktører som involveres, eller bør involveres i innovasjonsarbeidet. For slik å enklere kunne
forstå hvorvidt rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter ved hjelp av samhandling kan få et
bedre utgangspunkt for å drive sine innovasjonsprosesser. Temaet for oppgaven er:
Åpen innovasjon og betydningen av regionale innovasjonssystemer i opplevelsesbaserte
reiselivsbedrifter – en studie av bedrifters satsing på opplevelsesturisme i Indre Namdal.
Resultatene fra oppgaven er at drivkreftene for innovasjoner for opplevelsesbaserte
reiselivsbedrifter i størst grad kommer fra impulser fra kunder, organisering av åpne prosesser
med kunden er derfor spesielt viktig. Behovet for å drive innovasjonssamarbeid kommer i
sterk grad fra mangel på tid og ressurser til å drive innovasjonsprosessen alene.
For å organisere innovasjoner i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter er det essensielt at
de positive effektene ved åpen innovasjon fremheves, der tid, kostnad og kunnskap er
hovedpilarene. Det er spesielt viktig i en slik organisering at nytten av å åpne opp egen
innovasjonsprosess kommer frem, da det kan antas å være lettere for denne typen bedrifter å
fokusere på utveksling av ideer og kunnskap utenfra og inn enn vice versa. Økonomiske
insentiver kan tenkes å motivere bedriftene til å samarbeide i større grad enn et fokus på
kompetanse om innovasjon. Kreative møteplasser på tvers av etablerte strukturer anses å ha
en særlig positiv effekt på bedriftenes utbytte av innovasjonssamarbeid.
Description
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012