Opplevelser og reiselivssamarbeid : med fokus på innovasjon og kreativ utvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140864Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nasjonalt, regionalt og lokalt foregår det en kontinuerlig diskusjon om samarbeid mellom
ulike nivåer innen reiselivsnæringen og en kan si at bedrifter i denne næringen satser mer og
mer ressurser for å skape relasjoner både med kunder og mellom andre bedrifter. Innovasjon
er spesielt viktig i denne sammenheng, fordi kunder gjerne søker noe nytt. Bedrifter må da
innovere for å få gjenkjøp, samt for å være attraktiv også for nye kunder. Jeg ønsker med
denne undersøkelsen å finne ut hva som er viktig for å skape innovative opplevelser gjennom
samarbeid med andre utenfor egen organisasjon, med fokus på kreativ utvikling i
reiselivsnæringen. Det er interessant å se på hva som fremmer og hemmer kreativitet,
gjennom samarbeid mellom organisasjoner og hvordan involvere medarbeidere i prosesser for
innovativ utvikling innad i de tilhørende selskapene.
Jeg har derfor jobbet ut fra følgende problemstilling:
”Hvordan kan opplevelsesbasert reiseliv jobbe med innovasjon og kreativitet gjennom
samarbeid?”
Denne problemstillingen er avgrenset og spesifisert gjennom følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan kan samarbeid med andre organisasjoner fremme og hemme innovasjon og
kreativitet?
2. Hvordan kan medarbeiderinvolvering ha betydning for innovasjon og kreativitet?
Målet med min forskning er at den skal være aktuell for næringen og skape en forståelse for
hvordan samarbeid fungerer for utvikling av opplevelser innenfor opplevelsesbasert reiseliv.
Denne studien skal definere hvordan samarbeid fungerer innen næringen og kartlegge hva
som hemmer og fremmer innovasjon og kreativitet, samt hvilken betydning
medarbeiderinvolvering har for innovasjon og kreativitet.
For å besvare problemstillingen er det tatt utgangspunkt i litteratur som omhandler
innovasjon, kreativitet, nettverk og samarbeid. Dette dannet grunnlaget for noen antakelser
som jeg valgte å undersøke omfanget av gjennom intervjuer med fire bedrifter som satser på
opplevelser enten som primæraktivitet eller som sekundæraktivitet for selskapet.
Analysen av det innsamlede materialet tilsa at bedriftene hadde svært ulik grad av fokus på å
utvikle innovasjoner gjennom samarbeid. Tre av selskapene hadde opplevelser som
IV
sekundæraktivitet og hadde i liten grad fokus på å utvikle nye og eksisterende opplevelser,
knyttet til små kontinuerlige endringer av eksisterende opplevelser. Mens det selskapet som
hadde opplevelser som primæraktivitet var stor på samarbeid og utvikling av opplevelser.
De viktigste funnene i oppgaven kan sammenfattes i følgende 3 hovedområder:
1. Det viktigste som skal til for å fremme innovasjon og kreativitet gjennom samarbeid med
andre organisasjoner er at det finnes en kultur innad i selskapene der det er evne og vilje til å
skape innovative opplevelser. 2. Lederrollen er viktig i forhold til å være dyktige
medmennesker slik at en kan inspirere, motivere og engasjere sine medarbeidere. 3. Ledere
må ha ambisjoner om å ønske og ville få til utvikling av opplevelser og bedriften. Samtidig
som holdning og arbeidsmåte er viktig for om innovasjoner får noen betydning.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013