• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Doktorgradsavhandlinger i studier av profesjonspraksis
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Doktorgradsavhandlinger i studier av profesjonspraksis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Følelser er fornuft : sykepleierutdanningen mellom gjerning og tekst

Alteren, Johanne
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
Alteren_Johanne.pdf (5.938Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141582
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Doktorgradsavhandlinger i studier av profesjonspraksis [17]
Original version
Alteren, J. (2010). Følelser er fornuft: sykepleierutdanningen mellom gjerning og tekst (Doktorgradsavhandling). Universitetet i Nordland, Bodø  
Abstract
I denne studien undersøker jeg forholdet mellom den teoretiske og den praktiske opplæringen i sykepleieutdanningen. Jeg fokuserer på studentenes læringsprosess og deres erfaringer og utfordringer med å integrere ulike kunnskapsformer i yrkesutøvelsen. Sentralt i studien står forholdet mellom følelser og fornuft i studentenes læringsprosess. For å utdype begrepene følelser og fornuft og for å forstå forholdet mellom følelser og fornuft i studentenes læringsprosess støtter jeg meg teoretisk i særlig grad til Aristoteles og Nussbaum. Det er særlig deres forsøk på å gå opp grensene mellom kunnskapsformene episteme (teoretisk kunnskap), techne (ferdighetskunnskap ) og fronesis (praktisk kunnskap) jeg støtter meg til.

Jeg gjorde feltarbeid ved fire sykehjem og fulgte syv sykepleierstudenter mens de hadde praksis der. Etter observasjonene hadde jeg samtaler med studentene om deres erfaringer og utfordringer i praksis.

Som sykepleielærer er jeg godt fortrolig med sykepleiefagets oppbygging i grunnutdanningen. Jeg var, før studien ble gjennomført, fortrolig med de vanskelighetene studentene har med å integrere teori og praksis i studiet og i læringsprosessene. Fokuset i denne studien er derfor særlig orientert mot denne utfordringen og studentenes håndtering av den.

Denne studien oppfatter jeg som et innspill til diskusjonen om sykepleierutdanningens form og oppbygging. Den sentrale utfordringen er å tilpasse studentenes læringsprosess til den erfaringen de gjør i sine egne anstrengelser med å integrere teori og praksis i spenningsfeltet mellom tekst og gjeming. Et sentralt anliggende i studien er at studentenes personlige opplevelser med pasientene må få større oppmerksomhet i sykepleiestudiet. Et underliggende spørsmål er derfor: Hvordan kan studentenes "stemme" bli synlig innenfor et utdanningssystem hvor sykepleie i hovedsak læres og utøves med grunnlag i teori?
Description
Bygger på forfatterens avhandling (Ph.D.) – Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø
Series
Ph.D. i studier av profesjonspraksis; nr. 1 (2010)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit