• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland

Rezvaya, Svetlana
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rezvaya_Svetlana.pdf (989.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141673
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap [60]
Abstract
Undersøkelsen er relatert til studentenes tanker og refleksjoner rundt nyttig og god

undervisning, mindre nyttig og mindre god undervisning. Den er knyttet til seks

heltidsstudenter ved universiteter i Norge og Russland. På bakgrunn av dette blir

problemstillingen følgende: ”Hvordan studenter fra forskjellige kultur- og skoletradisjoner i

Norge og i Russland analyserer undervisningssituasjonen og kommer til beslutning om å

definere undervisning som nyttig og mindre nyttig ”. I undersøkelsen legger jeg vekt på

meningen og resonnement bak individenes erfaringer med et fenomen. Ved tolkingen av

datamaterialet tar jeg utgangspunktet i eksisterende pedagogiske teorier. Derfor har jeg valgt

fenomenologisk forskningsdesign.

Datainnsamling i undersøkelsen ble gjort ved hjelp av studentfortellinger. Fortelling som

kvalitativ forskningsmetode er en hensiktmessig måte å få kunnskap fra informantens

forståelse og deres perspektiv på.

Undersøkelsen har vist at det finnes variasjon ved definering av nyttig og mindre nyttig

undervisning, uansett at studentene knytter ord ”nyttig” til kunnskapsinnhold og ”god” til

kunnskapsformidling.

Informanter fra to land mener at nyttig kunnskap er hovedpoenget i undervisning, men de har

ulike meninger om anvendelse av undervisningskunnskapen. De norske og russiske

studentene fokuserer på ulike momenter i undervisningens kunnskapsinnhold og metoder.

Lærerensevne og erfaring har vesentlig betydning i vurdering av nyttig undervisning. Felles

mening er at underviser bør være flink til å formidle kunnskap, men vurdering av faglig,

pedagogisk, vitenskapelig kompetanse til underviseren er ulik. Personlige egenskaper til

universitetslæreren som er en engasjert og vennlig person er felles studentmening.

Analysen av meningene til de russiske studentene i Norge dokumenterer at de har noen

forventninger til undervisning som faller sammen med de norske studentforventninger. Det er

foranderlige forventninger til undervisning som viser sosialisering, internalisering av de

russiske studentene i norsk samfunn. Det finnes tre eksplisitte forskjeller i

undervisningsvurderingen mellom de russiske studentene i Norge og de norske studentene.

Det er stabile russiske forventninger til undervisning. Forskjellene i undervisningsvurdering

preges av ulikt historisk didaktisk syn på undervisning i Norge og Russland og større prestisje

av høyere utdannelse i Russland enn i Norge.
Description
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2013
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit