Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruteig, Karin Elisabeth
dc.date.accessioned2010-10-20T09:19:57Z
dc.date.available2010-10-20T09:19:57Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141684
dc.descriptionMastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008en_US
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven sett på hvordan sangen brukes i arbeidet med barn på førskolenivå i det spesialpedagogiske feltet i barnehage og skole. Formålet med undersøkelsen jeg har foretatt, var å få økt kunnskap om hva som rØrer seg på dette området, og få belyst sangen som et målrettett verktøy spesialpedagogikkens praksisfelt. Jeg er opptatt av behovet for å styrke sangens rolle i denne sammenhengen, fordi jeg mener det er et godt verktøy i arbeidet. Det har ikke vært mulig å finne tidligere forskning som går direkte på hvordan sangen blir brukt som verktøy. På grunn av lite litteratur på forskningsfeltet mitt innenfor spesialpedagogikken, har jeg funnet teori på tilgrensende områder, og har dermed som teori bakgrunn både musikkterapi, musikkvitenskap og spesialpedagogikk. Jeg har valgt kvalitativt forskningsintervju som metode for å samle inn data. Undersøkelsen ble gjennomført i en liten kommune i Nordland, der jeg intervjuet fem informanter. De har alle lang og variert erfaring fra både skole og barnehage, og jeg fikk rikholdige beskrivelser av hvordan de opplevde bruken av sang i arbeidet sitt med barna. U ndersøkelsens funn består av informantenes fortellinger om hvordan de opplever sangen som et målrettet verktøy i deres daglige arbeidssituasjoner. Resultatene er gjennomgående positive i forhold til informantenes bruk av sang. De formidler at gleden er en av de mest sentrale faktorene ved å synge for og med barna, de forteller at både pedagoger og barn opplever glede ved sanglige aktiviteter. Dette bidrar til gode opplevelser som igjen gir bedre utviklingsmuligheter for barna. Informantene sier at denne positive effekten skjer på alle utviklingsområdene til barna, både emosjonelt, motorisk, språklig og kommunikasjons-og relasjonsmessig. De forteller at sangen har positiv effekt også på eksempelvis konsentrasjon og utholdenhet. De mener at vektleggingen av sangen som spesialpedagogisk virkemiddel må styrkes. Dette kan for eksempel skje ved å øke oppmerksomheten mot kompetansen og utdanningen på området. Undersøkelsen VIser overraskende bare positive funn. Informantene uttrykte likevel behov for mer tid til å reflektere over bruken av sangen, for å styrke bevisstgjøringen av hva de gjorde og hvorfor de sang med barna. De uttrykte at de kanskje sang mer enn gjennomsnittet med barna, og gjennom refleksjon kunne flere bli oppmerksomme på sangens muligheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodøen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 8/2008
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleIkke en dag uten! : sangen som verktøy i spesialpedagogisk arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel