• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan man i barnehage bidra til at barn med innadvendt atferd mestrer sosial samhandling? : et mestringsperspektiv på innadvendt atferd

Boldermo, Sidsel
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Boldermo_S.pdf (2.871Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141695
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Sammendrag
Denne masteroppgaven belyser barnehagens muligheter i forhold til sosial samhandling hos

barn med innadvendt atferd. UndersøkeIsens utgangspunkt i den forbindelse er å rette fokus

mot innadvendte barns potensialer for mestring i sosiale situasjoner. Mestringsperspektivet

innebærer her å se etter de situasjoner der barna lykkes, heller enn et fokus på barnas vansker.

Teorigrunnlag

Oppgavens teoretiske grunnlag tar utgangspunkt i blant annet Ingrid Lunds undersøkelser

vedrørende barn og unge med innadvendt atferd og Berit Baes drøftinger omkring om voksnes

definisjonsmakt og barns selvopplevelse. I tillegg presenteres teori vedrørende utvikling av

sosial kompetanse. Her vies Terje Ogdens definisjon av sosial kompetanse en del plass fordi

den spiller en viktig rolle som utgangspunkt for datainnsamlingen. Videre omtales Daniel

Sterns teori om selvutvikling som livslang prosess. Som mestringsteoretisk grunnlag refererer

oppgaven hovedsakelig til Hilchen Sommersehild, Bente Grøholt og Finn Magnussen.

Empirisk grunnlag

Undersøkelsen er foretatt som en sammensatt singelcasestudie; en casestudie med tre

innebygde analyseenheter. Metode for innsamling av data har foregått i en kombinasjon av

intervju og feltarbeid; deltakende observasjon. UndersøkeIsens funn er kategorisert innenfor

fem kategorier; innadvendthet, nettverk og tilhørighet, samarbeid og selvhevdelse,

kompetanse, og tiltak. Disse kategoriseringene legger grunnlaget for undersøkeIsens drøfting

og resultat.

Sentrale nøkkelord

Etablering av vennskapsrelasjoner, å tre frem i små grupper, styrking av selvfølelse, læring av

selvhevdelse, anerkjennelse, ivaretakelse av integritet, pedagogens mestring og mulighet.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Utgiver
Høgskolen i Bodø
Serie
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2010

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit