dc.contributor.author | Andreassen, Marita | |
dc.contributor.author | Pettersen, Randi | |
dc.date.accessioned | 2010-04-19T13:08:28Z | |
dc.date.available | 2010-04-19T13:08:28Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141697 | |
dc.description | Masteroppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2009 | |
dc.description.abstract | Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som
har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en
norsk elev med denne diagnosen. Behandlingsprogrammets metode blir i forskingsmiljøer
betegnet som dysplexi/dyspraxi/attention defieit-treatment (DDAT). Wynford Dore er den
som er drivkraften bak DDAT. Han har engasjert forskere, leger, fysioterapeuter og ny
teknologi for å komme frem til en nevrologisk registrering og behandlingsform. Dette førte til
en metode som ved hjelp av fysisk trening blir sett på som et alternativ til medisinering av
blant annet ADHD symptomer. Wynford Dore har etablert flere senter i blant annet England,
Australia, USA og Asia under navnet Dore centre. Det er ennå ikke opprettet noen senter i
Skandinavia. Wynford Dore har også skrevet boken Bekjemp Lærevansker, som var den som
først gjorde oss oppmerksomme på denne alternative metoden.
Grunnlaget for vår interesse var de elevene som sliter med ADHD og lærevansker, men som
ikke gjør seg nytte av medisinering og spesielt tilrettelagt tilbud i norsk skole. Bakgrunnen for
forskningen var også i stor grad å øke kunnskapen vår om hvordan tilpasset opplæring og
spesialundervisning foregår i dagens skole. Vi var også opptatt av relasjonen mellom elev og
lærer, samarbeid mellom skole og hjem, og de pedagogiske forskjellene mellom storskolen og
den Alternative skolen.
For å gjennomføre forskningen vår har vi valgt case-designet som en ramme om de metodene
vi har brukt. Holistisk singel-case med hovedvekt på et kvalitativt perspektiv med åpne
intervju. Intervjuene som er inspirert av livshistorieintervju, observasjoner og
dokumentanalyse er redskaper som har gitt oss svar på våre forskningsspørsmål.
Resultatet av vår forskning viser:
• Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen kan forbedres.
• Gode relasjoner mellom lærer og elev kan oppnås med enkle læringsstrategier.
• T samarbeidet mellom skole og hjem bør foreldreperspektivet tas mer hensyn til.
• DDAT mener vi er et meget godt alternativ til medisinering av elever med ADHD. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009 | |
dc.subject | tilpassa opplæring | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | |
dc.title | Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |