Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Marita
dc.contributor.authorPettersen, Randi
dc.date.accessioned2010-04-19T13:08:28Z
dc.date.available2010-04-19T13:08:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141697
dc.descriptionMasteroppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2009
dc.description.abstractDenne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. Behandlingsprogrammets metode blir i forskingsmiljøer betegnet som dysplexi/dyspraxi/attention defieit-treatment (DDAT). Wynford Dore er den som er drivkraften bak DDAT. Han har engasjert forskere, leger, fysioterapeuter og ny teknologi for å komme frem til en nevrologisk registrering og behandlingsform. Dette førte til en metode som ved hjelp av fysisk trening blir sett på som et alternativ til medisinering av blant annet ADHD symptomer. Wynford Dore har etablert flere senter i blant annet England, Australia, USA og Asia under navnet Dore centre. Det er ennå ikke opprettet noen senter i Skandinavia. Wynford Dore har også skrevet boken Bekjemp Lærevansker, som var den som først gjorde oss oppmerksomme på denne alternative metoden. Grunnlaget for vår interesse var de elevene som sliter med ADHD og lærevansker, men som ikke gjør seg nytte av medisinering og spesielt tilrettelagt tilbud i norsk skole. Bakgrunnen for forskningen var også i stor grad å øke kunnskapen vår om hvordan tilpasset opplæring og spesialundervisning foregår i dagens skole. Vi var også opptatt av relasjonen mellom elev og lærer, samarbeid mellom skole og hjem, og de pedagogiske forskjellene mellom storskolen og den Alternative skolen. For å gjennomføre forskningen vår har vi valgt case-designet som en ramme om de metodene vi har brukt. Holistisk singel-case med hovedvekt på et kvalitativt perspektiv med åpne intervju. Intervjuene som er inspirert av livshistorieintervju, observasjoner og dokumentanalyse er redskaper som har gitt oss svar på våre forskningsspørsmål. Resultatet av vår forskning viser: • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen kan forbedres. • Gode relasjoner mellom lærer og elev kan oppnås med enkle læringsstrategier. • T samarbeidet mellom skole og hjem bør foreldreperspektivet tas mer hensyn til. • DDAT mener vi er et meget godt alternativ til medisinering av elever med ADHD.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009
dc.subjecttilpassa opplæringen_US
dc.subjectspesialpedagogikk
dc.titleEt alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i Londonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel