dc.contributor.author | Andreassen, Susan Diana | |
dc.date.accessioned | 2010-05-10T07:12:13Z | |
dc.date.available | 2010-05-10T07:12:13Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141699 | |
dc.description | Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 | |
dc.description.abstract | I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget.
Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design.
Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene.
Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget.
Resultatene fra min undersøkelse er følgende:
• Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring.
• De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med.
• Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet.
• Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010 | |
dc.subject | tilpassa opplæring | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |