Show simple item record

dc.contributor.authorNotkevich, Jan Harald
dc.date.accessioned2009-10-26T10:00:56Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141701
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009
dc.description.abstractMasteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon av denne forskningsoppgaven (Rahm 2005). Teoriforankringen ved oppgaven er basert på trivselsteorier, litteraturstudier og sammendrag av senere prosjekter. Basert på dette og det tyske spørreskjemaet ble min spørreundersøkelse formet og gjennomført på en gruppe av respondenter. Formålet med undersøkelsen har vært å identifisere generelle faktorer som kan påvirke elevtrivselen i skolen ved hjelp av innsamling av data gjennom spørreskjema samt analyse av disse dataene. Spesifikt vil jeg forsøke å identifisere dimensjonen allmenntrivsel faktoranalytisk samt se hvilke spesielle kjennetegn denne eventuelt står i sammenheng i skolen. Jeg vil også se på innflytelsen av de sosiodemografiske variablene kjønn, skole og klassetrinn i forhold til allmenntrivselen bl.a ved hjelp av en hypotesetest. Funnene i undersøkelsen viser at det er elementer som har innvirkning på trivsel i skolen. Resultatene gir et innblikk i hvordan elevene i mitt utvalg opplever skolehverdagen i forhold til trivsel. De forteller også noe om at en elevs trivsel lar seg inndele i flere tallområder slik at jeg kunne finne en overordnet faktor for allmenntrivsel. Videre finner jeg at allmenntrivselen blir påvirket av ulike spesifikke faktorer. Det fins også ulike preg av allmenntrivselen mellom kjønn, skole og klassetrinn. En replikasjon av en undersøkelse gjennomføres for å forsikre seg om at konklusjonen fra en annen undersøkelse er korrekt noe jeg mener stemmer.en
dc.format.extent525387 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2009
dc.subjecttilpassa opplæringen
dc.titleVi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivselen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record