Hvorfor akkurat meg? : erfaringer fra en mangelfull tilpasset opplæring i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141703Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Intensjonene om en tilpasset opplæring for alle står veldig sterk i både Opplæringsloven
(1998) og Kunnskapsløftet, som er gjeldende læreplan i grunnskolen i dag. Hver enkelt elev
har krav på å få en tilpasset opplæring ut fra sine evner og forutsetninger. Hvis det viser seg at
de ikke får et tilstrekkelig utbytte av den ordinære undervisningen som gis kan de få tilbud om
spesialundervisning hvis det ligger en sakkyndig vurdering til grunn. Det viser seg i følge
forskning som er gjort på området at intensjonene ikke samsvarer helt med det som er
realiteten i skolene. Det kan være mange årsaker til at ting ikke fungerer slik det skal, f.eks.
liten tilgang til ressurser, svak kompetanse hos lærerne, osv. Men det vi også vet er at en
mangelfull tilpasset opplæring eller spesialundervisning kan få store konsekvenser for de
personene dette måtte gjelde. De får som oftest store faglige vansker og sosiale
tilpasningsproblemer gjør seg også gjeldende hos de fleste av dem.
Jeg ønsket med min oppgave å se nærmere på hva tidligere forskning sier om dette, og i den
forbindelse ønsket jeg å fortelle historien til ei ung jente som har opplevd å falle utenfor i
skolesystemet. Jeg ville se om det hun og hennes nærmeste fortalte samsvarte med det
forskningen sier i forhold til intensjon og realitet rundt tilpasset
opplæring/spesialundervisning. Resultatet av min undersøkelse viste at hennes historie stemte
veldig godt overens med det som andre i lignende situasjon har sagt før henne, men også i
forhold til hva forskerne sier om den tilpassede opplæringen og spesialundervisningens
funksjon i skolen. Hvem har så ansvaret for at opplæringen i skolen skal fungere slik
intensjonen tilsier? Det kreves kompetente lærere, samt en bred oppfølging fra skoleledelse og
deres overordnede instanser som kommune, fylke og stat. Alle må ta sin del av ansvaret, og
bidra til at alle får en tilpasset opplæring ut fra evner og forutsetninger. Jeg håper at min
oppgave kan være en liten tankevekker til dagens lærere og deres overordnede, men også en
motivasjonsfaktor for både min historieforteller og andre i samme situasjon til å ta tak i sin
egen situasjon og prøve å gjøre noe med den til tross for all frustrasjon som ligger bak dette.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009