• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor akkurat meg? : erfaringer fra en mangelfull tilpasset opplæring i skolen

Benjaminsen, May-Britt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Benjaminsen_M_B.pdf (2.951Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141703
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Abstract
Intensjonene om en tilpasset opplæring for alle står veldig sterk i både Opplæringsloven

(1998) og Kunnskapsløftet, som er gjeldende læreplan i grunnskolen i dag. Hver enkelt elev

har krav på å få en tilpasset opplæring ut fra sine evner og forutsetninger. Hvis det viser seg at

de ikke får et tilstrekkelig utbytte av den ordinære undervisningen som gis kan de få tilbud om

spesialundervisning hvis det ligger en sakkyndig vurdering til grunn. Det viser seg i følge

forskning som er gjort på området at intensjonene ikke samsvarer helt med det som er

realiteten i skolene. Det kan være mange årsaker til at ting ikke fungerer slik det skal, f.eks.

liten tilgang til ressurser, svak kompetanse hos lærerne, osv. Men det vi også vet er at en

mangelfull tilpasset opplæring eller spesialundervisning kan få store konsekvenser for de

personene dette måtte gjelde. De får som oftest store faglige vansker og sosiale

tilpasningsproblemer gjør seg også gjeldende hos de fleste av dem.

Jeg ønsket med min oppgave å se nærmere på hva tidligere forskning sier om dette, og i den

forbindelse ønsket jeg å fortelle historien til ei ung jente som har opplevd å falle utenfor i

skolesystemet. Jeg ville se om det hun og hennes nærmeste fortalte samsvarte med det

forskningen sier i forhold til intensjon og realitet rundt tilpasset

opplæring/spesialundervisning. Resultatet av min undersøkelse viste at hennes historie stemte

veldig godt overens med det som andre i lignende situasjon har sagt før henne, men også i

forhold til hva forskerne sier om den tilpassede opplæringen og spesialundervisningens

funksjon i skolen. Hvem har så ansvaret for at opplæringen i skolen skal fungere slik

intensjonen tilsier? Det kreves kompetente lærere, samt en bred oppfølging fra skoleledelse og

deres overordnede instanser som kommune, fylke og stat. Alle må ta sin del av ansvaret, og

bidra til at alle får en tilpasset opplæring ut fra evner og forutsetninger. Jeg håper at min

oppgave kan være en liten tankevekker til dagens lærere og deres overordnede, men også en

motivasjonsfaktor for både min historieforteller og andre i samme situasjon til å ta tak i sin

egen situasjon og prøve å gjøre noe med den til tross for all frustrasjon som ligger bak dette.
Description
Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit