Gutter og lesing
Abstract
De internasjonale undersøkelsene PISA (Program for International Student Assessment) og
PIRLS (Progress in International Reading Literacy) avdekker store variasjoner i
leseferdigheter blant norske elever. Det avdekkes også et stort sprik mellom de sterkeste og
svakeste leserne, og mellom gutter og jenter. Som en konsekvens av resultatene har
utdannings- og forskningsdepartementet satset på strategier for stimulering av leselyst og
leseferdighet gjennom prosjektet Gi rom for lesing! (Utdannings- og forskningsdepartementet
2003). I mai 2004 ble de første nasjonale prøvene i lesing gjennomført som et forsøk på å
kvalitetssikre leseopplæringen i Norge. Prøvene gjennomføres for 2009 i lesing, matematikk
og engelsk for 5. og 8. trinn, og skal være et redskap for læreren i den videre opplæringen.
I vårt samfunn regnes gode leseferdigheter som inngangsporten til informasjonsuthenting og
videre kunnskapstilegnelse på stort sett alle arenaer. I takt med samfunnsutviklingen synes det
generelt sett å være slik at kravene til effektive leseferdigheter stadig øker. Mange barn og
unge kommer til kort både i og utenfor sin skolehverdag som følge av svake leseferdigheter.
Lesing er en ferdighet mange definerer som et produkt av delferdighetene avkoding og
forståelse. Avkodingen er den tekniske siden av lesingen og kan automatiseres. Leseforståelse
krever aktivitet på et høyere kognitivt nivå enn avkoding. Formålet med lesing er å forstå det
som leses, gjennom å hente mening ut av teksten. I denne oppgaven ønsker jeg å se nærmere
på to prøver som er aktuelle i forhold til avdekke elevenes leseferdigheter, nemlig Carlsten
leseprøve og den Nasjonale prøven i lesing for 8. trinn. Problemstillingen og utgangspunktet
for denne oppgaven er i hvilken grad de nevnte prøvene kan identifisere lesehastigheten eller
leseforståelsen som hovedproblemet hos den svake leseren blant gutter på 8. trinn.
Hver for seg er verken Carlsten leseprøve eller den Nasjonale leseprøven en tilstrekkelig god
indikator i forhold til problemstillingen, som dreier seg om i hvilken grad det er mulig å
identifisere lesehastighet eller leseforståelse som hovedproblem hos den svake leseren. Men
sammenholdt og ved dynamisk bruk og oppfølging av resultatene fra den Nasjonale prøven i
lesing i etterkant, er det min oppfatning at kan dette være gode redskaper for å vise hva som
kan tenkes å være hovedutfordringen hos den svake leseren. På denne måten dannes
grunnlaget for den videre og tilpassede opplæringen for hver enkelt elev.
Forskningsspørsmålet belyses gjennom en sammensatt (embedded) singelcase hvor jeg
gjennomfører en studie med et visst antall analyseenheter som min case. Analyseenhetene
mine vil være de guttene som har for dårlig leseferdighet i følge Carlstenprøven.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010