• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ka gjør æ når alt e borte etter to minutta?" : en studie av lærerens rolle i utviklingen av gode, strategiske lesere

Nilsen, Eirin Furre
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Nilsen_Eirin_Furre.pdf (5.835Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141725
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Sammendrag
Innføringen av Kunnskapsløftet har medført et enormt fokus på lesing som en av

fem grunnleggende ferdigheter det skal jobbes med i alle fag og på alle trinn

gjennom hele det B-årige skoleløpet. Internasjonale undersøkelser som PISA og

PIRLS, tester og sammenligner elevenes kunnskaper og ferdigheter i blant annet

lesing opp mot elevresultatene i andre land. Den norske elevens lesekompetanse

er ikke så høy som man kunne forvente ut fra økonomi og utdanningsnivå, og

omfanget av bevisst bruk av læringsstrategier er også lavere enn hos elever i

sammenlignbare land. Siden PISA viser at det er sammenheng mellom resultater

og bruk av strategier, er dette bekymringsverdig. Like bekymringsfullt er det at

læreren, i følge forskningsprosjektet PISA+, er svakt skolert i forhold til

lesestrategier og mangler kunnskap og tilgjengelige verktøy i arbeidet.

Bakgrunnen til problemstillingen ligger her, og jeg har sett på følgende:

Hvordan kan læreren bidra i det daglige for å utvikle gode, strategiske lesere?

For å finne svar på problemstillingen har jeg drevet en aksjonspreget forskning

med elementer fra kvalitativ og kvantitativ metode. Jeg har sett på forskning

som PISA og PIRLS og anerkjente leseprogrammer for strategisk leseutvikling.

Funnene fra disse har jeg tatt med meg inn i klasserommet hvor jeg i løpet aven

periode på tolv uker, har forsket på en klasse som har drevet en systematisk

strategiundervisning med utgangspunkt i prinsippene fra forskningen det

henvises til i oppgaven. For å måle effekten av dette ble det gjennomført en

spørreundersøkelse, intervjuer og en test både før og etter

undervisningsperioden.

Analysen av resultatene viser at elevene har stort utbytte av kontrollstrategier

hvor man målretter lesingen med utgangspunkt i tydelig læringsmål og viktige

begreper. Muntlig samhandling om tekster gir også effektivt læringsutbytte ved

at elevene kan foregripe teksten og kontrollere egen forståelse. Gode rutiner for

målstyring av lesingen og muntlig samhandling om tekster, må derfor fremheves

som en vellykket basis for god strategisk lesing. Elevene synes det er vanskelig

å evaluere egen forståelse, og metakognitive ferdigheter synes å kreve mer

modning enn noen av de øvrige strategiene. Dette viser at bevisstgjøring og evne

til å kontrollere og overvåke egen lesing, må ha jevnlig fokus over tid.

Utdypingsstrategier hvor elevene skal relatere det leste til nytteverdien i

hverdag, er savnet blant elevene, og bør brukes av læreren for å aktualisere

stoffet. Resultatene i testklassen viser også en tydelig sammenheng mellom

positive holdninger til lesing og økt bruk av lesestrategier. I og med at økt bruk

av strategier, i følge før- og ettertesten som ble gjennomført i klassen, gir et

betydelig forbedret resultat, ligger en av hovedkonklusjonene i at læreren bør

fokusere på å fremme positive holdninger til lesing. Dette medfører med stor

sannsynlighet en økt strategibruk som igjen gir bedre læringsresultater, i følge

funnene i undersøkelsen.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Utgiver
Høgskolen i Bodø
Serie
Masteroppgave i tilpassa opplæring;13/2010

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit