"Ka gjør æ når alt e borte etter to minutta?" : en studie av lærerens rolle i utviklingen av gode, strategiske lesere
Abstract
Innføringen av Kunnskapsløftet har medført et enormt fokus på lesing som en av
fem grunnleggende ferdigheter det skal jobbes med i alle fag og på alle trinn
gjennom hele det B-årige skoleløpet. Internasjonale undersøkelser som PISA og
PIRLS, tester og sammenligner elevenes kunnskaper og ferdigheter i blant annet
lesing opp mot elevresultatene i andre land. Den norske elevens lesekompetanse
er ikke så høy som man kunne forvente ut fra økonomi og utdanningsnivå, og
omfanget av bevisst bruk av læringsstrategier er også lavere enn hos elever i
sammenlignbare land. Siden PISA viser at det er sammenheng mellom resultater
og bruk av strategier, er dette bekymringsverdig. Like bekymringsfullt er det at
læreren, i følge forskningsprosjektet PISA+, er svakt skolert i forhold til
lesestrategier og mangler kunnskap og tilgjengelige verktøy i arbeidet.
Bakgrunnen til problemstillingen ligger her, og jeg har sett på følgende:
Hvordan kan læreren bidra i det daglige for å utvikle gode, strategiske lesere?
For å finne svar på problemstillingen har jeg drevet en aksjonspreget forskning
med elementer fra kvalitativ og kvantitativ metode. Jeg har sett på forskning
som PISA og PIRLS og anerkjente leseprogrammer for strategisk leseutvikling.
Funnene fra disse har jeg tatt med meg inn i klasserommet hvor jeg i løpet aven
periode på tolv uker, har forsket på en klasse som har drevet en systematisk
strategiundervisning med utgangspunkt i prinsippene fra forskningen det
henvises til i oppgaven. For å måle effekten av dette ble det gjennomført en
spørreundersøkelse, intervjuer og en test både før og etter
undervisningsperioden.
Analysen av resultatene viser at elevene har stort utbytte av kontrollstrategier
hvor man målretter lesingen med utgangspunkt i tydelig læringsmål og viktige
begreper. Muntlig samhandling om tekster gir også effektivt læringsutbytte ved
at elevene kan foregripe teksten og kontrollere egen forståelse. Gode rutiner for
målstyring av lesingen og muntlig samhandling om tekster, må derfor fremheves
som en vellykket basis for god strategisk lesing. Elevene synes det er vanskelig
å evaluere egen forståelse, og metakognitive ferdigheter synes å kreve mer
modning enn noen av de øvrige strategiene. Dette viser at bevisstgjøring og evne
til å kontrollere og overvåke egen lesing, må ha jevnlig fokus over tid.
Utdypingsstrategier hvor elevene skal relatere det leste til nytteverdien i
hverdag, er savnet blant elevene, og bør brukes av læreren for å aktualisere
stoffet. Resultatene i testklassen viser også en tydelig sammenheng mellom
positive holdninger til lesing og økt bruk av lesestrategier. I og med at økt bruk
av strategier, i følge før- og ettertesten som ble gjennomført i klassen, gir et
betydelig forbedret resultat, ligger en av hovedkonklusjonene i at læreren bør
fokusere på å fremme positive holdninger til lesing. Dette medfører med stor
sannsynlighet en økt strategibruk som igjen gir bedre læringsresultater, i følge
funnene i undersøkelsen.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010