Den profesjonelle førskolelærer
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145425Utgivelsesdato
2013-01-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forskningsresultater fra USA sier at hvordan selve overgangen fra barnehage til skole blir gjennomført, har betydning for barnets videre skolegang. Slike overganger som dette betegnes som sårbare faser som legger føringer for barnets selvbilde og mestring videre. (Berge, Alvestad, 2007). Når forskning viser til at barn ofte kan være sårbare i overgangen til skole, synes jeg det er viktig at barnehagen fokuserer på å forberede barnet godt. Jeg har valgt temaet fordi det er en veldig viktig del av barnehagens arbeid. Barnet trenger god forberedelse til det skal begynne på skolen og det at barnet føler at det er en sammenheng mellom
4
barnehage og skole kan bidra til å gi barna en trygghetsfølelse.
På bakgrunn av at barnet trenger å forberede seg til overgangen til skole har jeg kommet fram til problemstillingen ”Hvordan oppfatter førskolelærere sitt ansvar i overgangen fra barnehage til skole? Hvordan legges det til rette for å forberede barna på overgangen?”