Danningsbegrepet: teori og praksis i barnehagen
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145429Utgivelsesdato
2013-04-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven vil jeg først presentere hva loven og rammeplanen sier om danning. Deretter vil jeg kort presentere hvordan danningsbegrepet har utviklet seg fra det antikke Hellas og fram til i dag. Så presenterer jeg ulike perspektiv på danning, med utgangspunkt i boken ”Barnehagens grunnsteiner” (2011). Videre kommer jeg inn på forskning om danningsbegrepet i barnehagen, gjort av Solveig Østrem m.fl. Hun har skrevet en rapport som heter ”Alle teller mer” (2009), som handler om evaluering og innføring av rammeplanen. Videre har jeg et kapittel om metode og undersøkelse, der jeg kort forklarer forskjellen mellom kvalitativ og kvantitativ metode, og hvilken av disse jeg har valgt. Så presenterer jeg
metoden min, og hva som kjennetegner denne. Videre vil jeg kort si noe om planlegging og gjennomføring av undersøkelsen min, og etter det skriver jeg om anonymisering og taushetsplikt i kapitlet ”Etiske overveielser og personvern”. I neste siste kapittel tar jeg for meg analysen av informantenes svar på de ulike spørsmål jeg stilte i forhold til danningsbegrepet. Jeg tolker ut fra hva de har sagt og drøfter dette opp mot den teorien jeg har skrevet om i oppgaven. Jeg avslutter oppgaven i forhold til problemstillingen min.