Prosjekt KALS - 10. årstrinn
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145680Utgivelsesdato
2009-07-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjekt KALS - 10. årstrinn har som hovedmål å utvikle en kartleggingsprøve for å finne lese- og skriveferdighetene hos elevene på 10. årstrinn. Prosjektet består av fire delprosjekter. Denne delrapporten beskriver delprosjekt 1, og som omfatter utvikling og utprøving av denne
kartleggingsprøven sammen med lærere og elever i 10. årstrinn ved to prosjektskoler.
Utprøvinga som er et aksjonsforskningsprosjekt, ble gjennomført skoleåret 2007/2008. Delrapporten består av to hoveddeler. Del 1 omfatter teorigrunnlaget, en innovasjonsmodell
for aksjonen, de ulike delprøvene, lærerveiledning og skåringsmanual, samt guide for en prosessutløsende elevsamtale. Del 2 omfatter underveisevalueringa med resultater, analyse og målvurderinger. Delprosjekt 1 har et sosialkonstruktivistisk teorigrunnlag, der dette er knyttet til teori om aksjonsforskning. De ulike delprøvene er basert på lese- og skriveforskning, mens
prosessdelen baserer seg på en humanistisk rådgivningsteori som støttes av
”empowermentmetoden”. Selve kartleggingsprøven er en screeningsprøve der lesehastighet, leseforståelse, undersøkelse av avkodingsferdigheter i lesing og skriving samt egenvurdering,
inngår. I tillegg gjennomføres det en elevsamtale for de med svakest resultat.
Underveisevalueringa ble gjennomført som kvalitative intervjuer med prosjektlærere og
rektorene ved prosjektskolene, og resultatene ble vurdert etter prinsippene om kvalitativ analyse. Resultatene viste både likheter og enkelte forskjeller mellom prosjektskolene. Felles for begge skolene var kompetanseutvikling på området kartlegging og mer kunnskap om leseog
skrivevansker. I tillegg ble lærerne mer oppmerksomme på viktigheten av å kartlegge lese- og skriveferdigheter hos avgangselevene før overgangen til videregående skole. Det viste seg også at elevene som deltok satte stor pris på å få kartlegge egne lese- og skriveferdigheter.
Samarbeidet med forskere fra høgskolen motiverte og inspirerte prosjektlærerne, og de følte at de hadde gitt et viktig bidrag i arbeidet med å utvikle kartleggingsprøven. Hovedmålene for delprosjekt 1 ble nådd. Det var også stor grad av måloppnåelse for flere av delmålene.
Serie
Høgskolen i Nesnas skriftserie72