Hvordan lærer en folkemusiker? – Om folkemusikkopplæring på Innherred
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145755Utgivelsesdato
2013-11-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Min masteravhandling handler om folkemusikkopplæring i et ganske uutforsket tradisjonsområde innenfor folkemusikken i Norge, ved navn Innherred. Jeg har gjennom to år fått lov til å bli godt kjent med et spellemannslag på Innherred, og har gjennom observasjon, deltagelse og intervjusamtaler søkt å kartlegge spellemannslagets praksis, hvilke metoder de bruker for opplæring på instrument, da i all hovedsak instrumentet fiolin, og hvordan de øver og spiller sammen. Avhandlingen handler om formell og uformell opplæring i forbindelse med å lære seg å spille instrumentet, men den handler også om folkemusikktradisjonen på Innherred, et spellemannslags interne liv, samarbeid mellom spellemannslag og kulturskole, kulturskolepraksis, festivalisering og revitalisering av folkemusikk.
Jeg har gjennom analyse av forskningsdata og refleksjon rundt forskningsfunn kommet frem til at det er for lite forbindelse mellom formell og uformell opplæring og at det kan være vanskelig å se sammenhengen mellom teoretiske musikkunnskaper og praktiske ferdigheter på instrumentet. Jeg drøfter derfor i min avhandling om et tettere samarbeid mellom spellemannslag og kulturskole kan styrke både den formelle og den uformelle musikkopplæringen, og om det finnes noe felles mellom et spellemannslag og kulturskolen som det kan bygges et samarbeid ut fra.