Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Joar
dc.date.accessioned2008-11-10T13:18:57Z
dc.date.issued2008-11-10T13:18:57Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145762
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven (30 studiepoeng) undersøker i hvor stor grad elevene som fordyper seg i biologi i den videregående forstår det Wikipedia har skrevet i sine engelske og norske biologrelaterte artikler. Den undersøker også hva disse elevene vet om hvorledes Wikipedia er tilvirket og hvor utbed bruken av dette nettstedet er blant denne gruppen. Undersøkelsen er utført mellom den 28.1.2008 og 1.2.2008 og den omfatter 110 elever fra tre videregående skoler i Nord-Trøndelag. Det er i brukt spørreskjema som elevene har fylt ut i skoletiden og skjemaet åpnet ikke for at elevene kunne skrive svar eller kommentarer selv. Undersøkelsen viser at elevene forstår gjennomsnittlig 55,4 % av det som står i de biologirelaterte artiklene på norsk og engelsk lagt sammen, og 46,5 % av det som står i de engelske artiklene. Når det gjelder de norske artiklene så kommer det fram at de forstår 64,3 % av disse. Det er rimelig å anta at den reelle forståelsen ligger noe høyere enn det som kommer fram her da elevene kun fikk tilgang på stiliserte utgaver av artiklene på papir. De hadde ikke muligheten til å følge lenker i artiklene og heller ikke mulighet til å se på relaterte artikler. Elever i denne gruppen godt utbytte av å bruke de norske biologiartiklene i Wikipedia og litt mindre nytte av de engelske. De engelske artiklene utmerker seg ved at de har flere bilder og/eller illustrasjoner og det kan derfor være hensiktsmessig og kombinere norske og engelske atrikler på det samme emnet der dette er mulig. Det er ikke funnet signifikante forskjeller i forståelse av artiklene mellom gutter eller jenter og heller ikke mellom de som tar 1.- eller 2. året fordypning i biologi. Det kommer farm en signifikant forskjell mellom de som bruker Wikipedia ofte og de som bruker det sjeldnere. De som bruker dette oppslagsstedet ofte skårer gjennomsnittlig 1,19 poeng, av totalt 20 oppnåelige, høyere en de som bruker dette sjeldnere. Denne forskjellen kommer fra den engelske delen og i den norske delen er det ingen forskjeller i denne sammenstillingen. Sosiokulturell bakgrunn gir ikke signifikante forskjeller i skår, men det er en tendens til at de med høyere sosiokulturell bakgrunn har en gjennomsnittlig høyere poengsum. De som vurderer Wikipedia som en pålitelig kilde til informasjon har en signifikant lavere skår enn de som vurderer kilden som litt mer upålitelig. Den forskjellen er på 1,53 poeng av totalt 20 oppnåelige. Wikipedia er den eneste kilden her som påvirker skår i fagdelen.
dc.format.extent1974197 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectnaturfag
dc.subjectbiologi
dc.subjectnettleksikon
dc.title”Er Internettoppslagsverket Wikipedia sine biologiartikler skrevet på en slik måte at elever i den norske videregående skolen forstår innholdet i dem?”en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel