Blar i Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 35
-
Forskerspirens inntreden i norsk skole - et løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter? : Masteroppgave i naturfagdidaktikk
(Master thesis, 2008-11-10)Denne undersøkelsen har sett på noen læreres oppfatninger av innføringen av Forskerspiren som prosess på Vg1. Lærerne sier de er godt motiverte, og mener at elevene også er motiverte for å jobbe med naturvitenskapelige ... -
”Er Internettoppslagsverket Wikipedia sine biologiartikler skrevet på en slik måte at elever i den norske videregående skolen forstår innholdet i dem?”
(Master thesis, 2008-11-10)Denne mastergradsoppgaven (30 studiepoeng) undersøker i hvor stor grad elevene som fordyper seg i biologi i den videregående forstår det Wikipedia har skrevet i sine engelske og norske biologrelaterte artikler. Den undersøker ... -
Wiki-prosessen, en god nok kvalitetssikring? : Fungerer wiki-prosessen godt nok til å kunne kvalitetssikre de biologiske artiklene i Wikipedia for bruk i skolen?
(Master thesis, 2008-11-10)Internettet blir stadig mer brukt i skolesammenhenger. Men hvor flinke er vi å vurdere informasjon vi finner på nettet. Ifølge Internettforskere er vi langt fra dyktige nok. Derfor er det viktig å finne gode Internettressurser ... -
Naturfag i en kulturhistorisk ramme : Et utviklingsarbeid i naturfag med utgangspunkt i surfôrgrop-tradisjonen på fjellgården Bredek
(Master thesis, 2008-11-10)Bredekprosjektet dreier seg om at elevene skal bli kjent med livet på en fjellgård i eldre tider, samtidig som de også skal lære noe om naturfaglige tema. En evaluering av Bredekprosjektet 2007, tydet på at det var liten ... -
Bevaring av biodiversitet og grunnskolens nye læreverk
(Master thesis, 2008-11-11) -
Holder Wikipedia faglig kvalitet som informasjonskilde i naturfag?
(Master thesis, 2009-11-10)I skolesammenheng har man bruk for ulike kilder til kunnskap, og Wikipedia er i denne sammenheng et alternativ. Wikipedia er et nettleksikon som er blitt en populær informasjonskilde, og som har hatt en kraftig økning med ... -
Komparativ undersøkelse på naturfaglige artikler, med fokus på faglig kvalitet : Wikipedia vs. Store Norske Leksikon
(Master thesis, 2009-11-10)Wikipedia er et internettbasert oppslagsverk som har hatt en enorm økning i antall artikler, siden starten i 2001. Wikipedia har en struktur som gjør at det er vanlige folk som utarbeider alle artiklene, i stedet for ... -
Tro på egen kompetanse, et kjennetegn på den gode naturfaglærer? : Betydningen av lærerens faglige selvtillit i naturfag for undervisningspraksis og for elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. En undersøkelse basert på TIMSS 2007
(Master thesis, 2010-11-12)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt hvordan lærerens faglige selvtillit påvirker undervisningspraksis, elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. Undervisningspraksis har jeg undersøkt både ... -
Fra ønske til handling : Mange naturfaglærere ønsker å drive elevaktiv undervisning. –Hvorfor gjør de det ikke? –Og hvorfor ønsker de å ha en elevaktiv naturfagundervisning?
(Master thesis, 2011-02-08)Det siste 10 året har det vært stort fokus på realfag i grunnskolen. Det er flere internasjonale og nasjonale rapporter som melder om at elevene ikke er gode nok i naturfag i forhold til sammenlignbare land. Lærerne har ... -
Leksebruk i naturfagundervisningen - Hvordan bruker lærere hjemmelekser i sin undervisning i naturfag, og hvilken betydning har type og mengde hjemmelekser for læring hos norske elever på 8. årstrinn? En undersøkelse basert på data fra TIMSS 2007
(Master thesis, 2011-09-21)Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring ... -
Ud med skolen : undersøgelse på udeundervisning i matematik og fysik
(Master thesis, 2011-10-03)Denne undersøgelse ser på den aktivitetsbaserede udeundervisning, og om den kan være med til at påvirke eleverne i to 9. klassers motivation, læring, sociale miljø og holdninger til matematik og fysik, samt lærerens, for ... -
Lekser og læring i realfag : sammenhenger mellom prestasjoner og lekser i matematikk og naturfag/fysikk på ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2012-09-27)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhenger mellom mengde og type lekser i norsk ungdomsskole og videregående skole i fagene matematikk og naturfag/fysikk ved å analysere data fra TIMSS 2007 for 8. trinn og TIMSS ... -
”Man må jo rekke å tenke selv” En casestudie av hva elevene, foreldrene og læreren i en 5.-klasse mener om å gjøre hjemmeforsøk som introduksjon til teoriundervisningen på skolen
(Master thesis, 2013-09-06)Denne masteroppgaven utforsker en undervisningsmetode i naturfag der elevene gjør hjemmeforsøk sammen med foreldrene før teoriundervisningen på skolen. I motsetning til lignende studier av metoden har foreldrene en ... -
"Da lær i hvertfall eg mye meir" : en fenomenologisk studie av hvordan fire elever opplever og beskriver bruk av vurdering FOR læring i naturfag
(Master thesis, 2013-09-06)I denne kvalitative studien har jeg forsket på hvordan noen elever opplever og beskriver bruk av vurdering FOR læring i naturfag. Det er erfaringene og opplevelsene til elevene som har vært vektlagt i denne masteroppgaven, ... -
Vurdering – for læring : en kvantitativ studie i forbindelse med ny forskrift om vurdering i grunnskolen og videregående skole. - Studien gjort blant naturfaglærere på 7. trinn
(Master thesis, 2013-09-06)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt om naturfaglærerne på 7.trinn kjenner ny forskrift til opplæringsloven om vurdering, som ble innført 1.august 2009. Forskriften skal implementeres i løpet av 4 år. Jeg foretok ... -
Vurderingsforskriftens inntreden i norsk skole : bruker naturfaglærere vurdering bevisst som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag?
(Master thesis, 2015-02-09)Nyere forskning har vist at vurdering er et viktig virkemiddel for å fremme læring. Som følge av dette har Utdanningsdirektoratet lagt føringer for en ny lærings- og vurderingskultur i norsk skole, som er tydeliggjort i ... -
Lekser og læring i naturfag – kan vi lære noe fra Finland? En komparativ studie i bruk av lekser basert på data fra TIMSS 2011
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sammenlignet bruk og oppfølging av hjemmelekser i Norge og Finland basert på data fra TIMSS 2011, for å undersøke om lekser kan være en faktor som kan forklare prestasjonsforskjeller mellom ... -
Skriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål
(Master thesis, 2015-02-09)I denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. ... -
Lærerkompetanse og elevprestasjoner : sammenhenger mellom lærerens faglige kompetanse i realfag og elevenes prestasjoner i naturfag
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhengen mellom hvor godt norske elever presterer i naturfag på 8. trinn og hvilken utdannelse naturfaglærerne deres har. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen i ... -
Forskerspiren fem år etter : en kvalitativ undersøkelse av fire naturfaglæreres forståelse av, holdninger og erfaringer med Forskerspiren i ungdomsskolen
(Master thesis, 2015-02-16)Forskerspiren er tema for denne undersøkelsen. Forskerspiren kom med som et nytt hovedemne i naturfag i den nye læreplanen LK06. Det skal sikre elevene kjennskap til og øvelse i bruk av naturvitenskapelige prosesser i ...