Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Kjetil
dc.date.accessioned2008-11-10T13:31:39Z
dc.date.issued2008-11-10T13:31:39Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145770
dc.description.abstractBredekprosjektet dreier seg om at elevene skal bli kjent med livet på en fjellgård i eldre tider, samtidig som de også skal lære noe om naturfaglige tema. En evaluering av Bredekprosjektet 2007, tydet på at det var liten sammenheng mellom elevenes oppgaver og den kulturhistoriske rammen for prosjektet. Denne oppgaven har derfor tatt mål av seg å utvikle en naturfaglig metodikk med bakgrunn i surfôrgropene som sannsynligvis har vært en gammel tradisjon på Bredek. Dette er groper der man tidligere konserverte og lagret slåtten, og kan dermed sees på som forløperen til dagens siloer og rundballer. Utviklingsarbeidet fremstår ikke som et ”ferdigsydd” undervisningsopplegg, men mer som en ny og utradisjonell metodisk tilnærming til naturfaget. En viktig intensjon har vært å bidra til å utvikle naturfaget sånn at det oppleves som et fag for alle elever, og ikke bare for de spesielt interesserte. Derfor presenteres det noen utradisjonelle virkemidler der både historiefortelling og drama brukes for å skape en innlevelse og motivasjon for naturfaget. En forutsetning har vært å fokusere på elevaktivitet, der spesielt naturfaglige arbeidsmetoder er sentrale. Det metodiske sees videre i sammenheng med Kunnskapsløftet der Forskerspiren også utgjør et viktig metodisk utgangspunkt. I arbeidet med å utvikle det metodiske har det vært nødvendig å gjøre et empirisk arbeid, og å kartlegge den svært lite dokumenterte tradisjonen med surfôrgroper. Materialet påviser at dette har vært en tradisjon i flere deler av landet, men det viser likevel en stor avstand mellom hver enkelt fôrgroplokalitet. Mest betydning for dette arbeidet har det vært å få dokumentert noen av bruksmåtene og ikke minst eksistensen av gropene. På grunnlag av det empiriske materialet går en her videre og tar i bruk mer ”moderne” metoder for å gjøre naturfaglige eksperimenter og undersøkelser. Felles for alle er at de er knyttet opp mot at elevene selv skal finne ut av hvordan fôrgropene kunne ha vært brukt i eldre tider. Det er her at de naturfaglige arbeidsmetodene styrer jobbingen der undring, kreativitet og kritiske holdninger skal prege elevenes aktiviteter. Den praktiske gjennomføringen av dette er knyttet opp mot Bredekprosjektet og vil ikke kunne evalueres i denne oppgaven. For øvrig er det også en intensjon at denne metodikken skal kunne generaliseres i en større sammenheng. Her er det uansett mulig å kun bruke deler av det metodiske for å tilpasse det til andre forhold.en
dc.format.extent1340337 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectnaturfagdidaktikk
dc.subjectkulturhistorie
dc.subjectgårdsdrift
dc.titleNaturfag i en kulturhistorisk ramme : Et utviklingsarbeid i naturfag med utgangspunkt i surfôrgrop-tradisjonen på fjellgården Bredeken
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel