dc.description.abstract | Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring i naturfag.
Jeg har i denne undersøkelsen sett på bruken av hjemmelekse i naturfag, og blant annet undersøkt om det er sammenhenger mellom mengde hjemmelekser og faglige prestasjoner i naturfag for norske 8.trinns elever. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen 2007.
Ved denne undersøkelsen har jeg har delt inn elevene etter hvor mye hjemmelekser de gjør i naturfag. Dette er basert på deres egen vurdering av hvor ofte læreren gir hjemmelekser i faget, og omtrent hvor mange minutter elevene mener de vanligvis bruker på dem. Basert på elevenes egne vurderinger har jeg delt dem inn i tre grupper; de som gjør lite lekser, de som gjør noe lekser og de som gjør mye lekser. Det viser seg at elever som gjør noe lekser er de som presterer best. Elever som gjør mye lekser presterer også noe lavere enn elever som gjør lite lekser.
Det viser seg også at det er ulikt mønster mellom hvordan gutter og jenter presterer sett ut fra hvor mye hjemmelekser de gjør. Gutter som gjør lite lekser presterer bedre enn jenter som gjør lite lekser, og best av alle guttene. Jenter som gjør noe lekser presterer bedre enn jenter som gjør lite lekser, og best av alle jentene. | en_US |