Bruk av Sim-Man i bachelor-utdanningen i farmasi
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/146091Utgivelsesdato
2013-06-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Simulering som læringsmetode blir tatt i bruk på flere fagområder. Simulering er å etterligne en virkelig situasjon ved hjelp av for eksempel en dukke. På Høgskolen i Nord Trøndelag (HiNT) avdeling for helsefag Namsos, finnes det en simuleringsdukke, SIM-MAN. Den egner seg godt til å simulere utfordringer helsepersonell kan oppleve. Per i dag er den blitt brukt mot sykepleiestudenter.
Farmasøyter er en gruppe helsepersonell som leverer ut legemidler til sluttbruker. Sjelden får de anledning til å se hva som kan skje med pasienten hvis legemidlene for eksempel ikke tas riktig / pasientene opplever bivirkninger. Dette kan farmasøyten en del om på teoretisk nivå.
På bakgrunn av dette, kom ideen om at en også kunne bruke SIM MAN i forhold til legemiddelrelaterte utfordringer for farmasistudenter. Et prøveprosjekt med bruk av SIM-MAN i forhold til legemiddel relaterte problemstillinger ble planlagt, gjennomført og evaluert.