Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætertrø, Odil
dc.date.accessioned2013-12-02T08:16:28Z
dc.date.available2013-12-02T08:16:28Z
dc.date.issued2013-12-02
dc.identifier.isbn978-82-7456-695-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146186
dc.description.abstractSykepleieren møter mennesker som utsettes for helsemessige utfordringer. Det kan være psykiske, fysiske, sosiale og eksistensielle krav i livet, som kronisk eller akutt og alvorlig sykdom kan medføre. Dette gjelder både pasienter og deres nærpersoner/pårørende. Sykepleieren kommer ofte nært pasienten og hans familie og samtalen er sentral i dette møtet. For å imøtekomme visjoner og læringsutbytter knyttet til sykepleierens helsefremmende ansvarsområde i fagplan for bachelorutdanningen i sykepleie (HiNT 2010) implementeres nå en valgt kommunikasjonsmetode i sykepleiefaget. En av mange kommunikasjons/samtale-metoder kan være Motiverende Intervju (MI) eller Motiverende samtale som det også kalles. Med dette som bakteppe belyses først hva MI er og eksisterende forskning presenteres kort. Videre beskrives hvordan prinsipper i MI kan anvendes som en av mange samtaleteknikker i samtalen med pasient og pårørende. Det belyses hvorfor og hvordan MI kan og bør implementeres i bachelorutdanningen i sykepleie, samt muligheter og utfordringer ved bruk av MI. I teksten benevnes pasient/pårørende som han, og MI-rådgiver/veileder som hun.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesKompendium / Høgskolen i Nord-Trøndelag;
dc.subjectsykepleiefagetno_NO
dc.subjectkommunikasjonno_NO
dc.subjectintervjuno_NO
dc.subjectsamtaleno_NO
dc.titleMotiverende samtale i sykepleieno_NO
dc.typeTextbookno_NO
dc.source.pagenumber14no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel