Verdiutvikling i kommunene Namsos, Namdalseid, Overhalla og Fosnes
Abstract
Offentlig sektor har de siste 30 årene vært utsatt for et stort endringspress. Dette er en internasjonal
trend – ”New Public Management” - som har utfordret tradisjonelle former for offentlig organisering
med økende vekt på effektivitet, nye former for styring og større bruk av konkurranse og
markedsløsninger. Denne endringsbølgen inneholder to dimensjoner (Klausen 2001). Den ene er
knyttet til en liberalistisk markedsorientering og har ført til bruk av en rekke nye instrumenter som
privatisering, konkurranseutsetting, frie forbruksvalg og brukerbetaling. Den andre er knyttet til
organisasjon og ledelse, og her finner vi introduksjon av metoder og teknikker som målstyring,
strategisk ledelse, resultatmålinger, serviceledelse og økonomistyring.
Det er et interessant forskningstema å undersøke om og i hvilken utstrekning dette endringspresset
påvirker de ansatte i kommunene, og mer spesifikt lederne – for eksempel hvilke verdier framhever
de som særlig viktige for sitt virke? Vårt utgangspunkt er at offentlige verdier er noe grunnleggende
som gir eller er med på å gi offentlig sektor identitet.