Bruk av nye medier i markedsføring av Kystriksveien
Abstract
Kystriksveien Reiseliv er et markedsføringsselskap for strekningen Steinkjer – Bodø.
Selskapet jobber med 170 reiselivsbedrifter, 25 kommuner fordelt på to
fylkeskommuner. Markedsføring av opplevelser og aktiviteter langs veien er et
strategisk satsningsområde.
Kystriksveien Reiseliv opplever at det kreves større kompetanse for å markedsføre
deres produkt gjennom nye medier og på nye plattformer og ønsket derfor å
gjennomføre et kompetansehevningsprosjekt i samarbeid med Høgskolen i Nord-
Trøndelag.
Prosjektet har tatt utgangspunkt i et praktisk case hvor Trygve Pløhn over en periode
på 17 dager fra 8. juni til 24. juni 2010 syklet Kystriksveien fra Bodø til Steinkjer. Med
på turen fulgte Kindergarten Media. I løpet av turen ble det produsert en rikholdig
turdagbok / blogg med bilder, tekst og daglige Web-TV sendinger. Det ble også
benyttes sosiale medier som Twitter og Facebook for å formidle opplevelsen det var å sykle Kystriksveien.