Kan kroppsøving skape ro i skolen? ”Kanskje kan man springe fra uroen”
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/146994Utgivelsesdato
2010-04-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barn har en naturlig tilbøyelighet til å være aktive, både motorisk og verbalt. Når denne
aktiviteten fortsetter når barna er forventet å være stille blir dette lett oppfattet som
negativ uro. Det foreligger en hel rekke teorier som prøver å forklare slik uro fra ulike
perspektiver (Freud 1920; Dollar et. al. 1939; Bandura 1965; Clements 1972; Apter
1989; Koltyn 1997).
Utgangspunktet for denne studien er en hypotese om at barns uønskede uro kan
forstås som at de kompenserer for den naturlig aktiviteten, som ellers ville gi dem riktig
kroppstemperatur og et naturlig hormonspeil, og som igjen påvirker deres sinnstilstand
slik beskrevet av bl.a. Apter (1989). Dette er en tanke som ligger bak så vel teorier om
MBD og ADHD, og som også underbygges av studier som viser at fysisk aktivitet vil
dempe uønsket uro i perioden etter aktiviteten.
Children have an inborn tendency to be active, with respect to both motor and verbal
behaviour. When these activities continue when children are required to be quiet, the
activities are often perceived as unwanted behavioural unrest. There are a number of
theoretical approaches for how to explain such unrest (Freud 1920; Dollar et. al. 1939;
Bandura 1965; Clements 1972; Apter 1989; Koltyn 1997).
The departure point for this study is a hypnotises that children’s unrest may be a
way to compensate for the natural activates, that otherwise would lead to a optimal body
temperature and hormonal balance, with consequences for their state of mind (Apter
1989).This is an idea we also find behind theories presented to explain MBD and ADHD,
and that are supported by studies that show that physical activities reduce unrest in the
period following the activity.