Høgskolen som økologisk sosialiseringsarena for å påvirke studenter til fysisk aktivitet
Abstract
Med bakgrunn i Bronfenbrenners (1979) økologiske utviklingsmodell og Engstrøm og
Anderson (1973) sin modell om relasjoner mellom sosiale, økonomiske og geografiske
faktorer og fysisk aktivitet, er det utarbeidet teoretiske modeller for
sosialiseringsforhold som er viktige for studentens fysiske aktivitet. Studien omhandler
hvilke sosialiseringsagenter og hvilke fysiske, materielle og økonomiske forhold ved en
høgskole som påvirker studenters deltakelse i fysisk aktivitet. Populasjonen bestod av
studenter innen pedagogiske fag og helsefag ved en høgskole i Midt-Norge (N=966).
Undersøkelsen ble gjennomført som en populasjonsundersøkelse. Lav svarprosent
gjorde at utvalget ble en selvselektert gruppe på 21.5% (n=208). Spørreskjemaene ble
sendt ut til respondentene elektronisk ved hjelp av QuestBack. Dataene som ble samlet
inn fra den elektroniske undersøkelsen ble automatisk generert til en SPSS fil av
programmet QuestBack. Videre ble dataene omkodet i SPSS 17.0. Det ble også
konstruert indekser for sentrale sosialiseringsvariabler. Det ble kjørt enkle
frekvensfordelinger på de forskjellige sosialiseringsforholdene, bivariate
korrelasjonsberegninger for å se etter sammenhenger og multifaktor variansanalyse
ANCOVA. Resultatene viser at sosialiseringsagenten lærer og miljøfaktoren studieplan
har positiv påvirkning på studentenes deltakelse i fysisk aktivitet. Materielle forhold
som areal, rom og utstyr på campus har tilsynelatende liten påvirkning på studentenes
deltakelse i fysisk aktivitet.
Abstract
This study is based on the ecological model of Bronfenbrenner (1979) and the model of
Engstrøm and Anderson (1973) focusing relations between social, economic and
geographic factors and physical activity This study focuses witch environmental,
geographic and economic factors who has influence on the students socialization to
physical activity. The population of the study was students at University College in the
middle part of Norway (N=966). The whole population was invited to participate in the
study. 21.5% (n=208) responded to the survey. The low participation led to a self
selected subpopulation in this study. The questionnaires were distributed electronically
by QuestBack. Data were automatically generated into an SPSS-file and encoded in
SPSS 17.0. Indexes including selected social variables were computend. Furthermore
date were analysed by simple distribution of frequenzies, , bivariate correlation and
multifactor ANCOVA.The results show that the teacher (the social factor) and the study
content (the environmental factor) have a positive influence on physical activity. The
enviromental conditions apparently have a minor impact on students' participation in
physical activity