• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i kroppsøvings- og idrettsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i kroppsøvings- og idrettsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Høgskolen som økologisk sosialiseringsarena for å påvirke studenter til fysisk aktivitet

Busterud, Geir
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Geir Busterud (2).pdf (986.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/147004
Date
2011-02-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i kroppsøvings- og idrettsvitenskap [174]
Abstract
Med bakgrunn i Bronfenbrenners (1979) økologiske utviklingsmodell og Engstrøm og

Anderson (1973) sin modell om relasjoner mellom sosiale, økonomiske og geografiske

faktorer og fysisk aktivitet, er det utarbeidet teoretiske modeller for

sosialiseringsforhold som er viktige for studentens fysiske aktivitet. Studien omhandler

hvilke sosialiseringsagenter og hvilke fysiske, materielle og økonomiske forhold ved en

høgskole som påvirker studenters deltakelse i fysisk aktivitet. Populasjonen bestod av

studenter innen pedagogiske fag og helsefag ved en høgskole i Midt-Norge (N=966).

Undersøkelsen ble gjennomført som en populasjonsundersøkelse. Lav svarprosent

gjorde at utvalget ble en selvselektert gruppe på 21.5% (n=208). Spørreskjemaene ble

sendt ut til respondentene elektronisk ved hjelp av QuestBack. Dataene som ble samlet

inn fra den elektroniske undersøkelsen ble automatisk generert til en SPSS fil av

programmet QuestBack. Videre ble dataene omkodet i SPSS 17.0. Det ble også

konstruert indekser for sentrale sosialiseringsvariabler. Det ble kjørt enkle

frekvensfordelinger på de forskjellige sosialiseringsforholdene, bivariate

korrelasjonsberegninger for å se etter sammenhenger og multifaktor variansanalyse

ANCOVA. Resultatene viser at sosialiseringsagenten lærer og miljøfaktoren studieplan

har positiv påvirkning på studentenes deltakelse i fysisk aktivitet. Materielle forhold

som areal, rom og utstyr på campus har tilsynelatende liten påvirkning på studentenes

deltakelse i fysisk aktivitet.

Abstract

This study is based on the ecological model of Bronfenbrenner (1979) and the model of

Engstrøm and Anderson (1973) focusing relations between social, economic and

geographic factors and physical activity This study focuses witch environmental,

geographic and economic factors who has influence on the students socialization to

physical activity. The population of the study was students at University College in the

middle part of Norway (N=966). The whole population was invited to participate in the

study. 21.5% (n=208) responded to the survey. The low participation led to a self

selected subpopulation in this study. The questionnaires were distributed electronically

by QuestBack. Data were automatically generated into an SPSS-file and encoded in

SPSS 17.0. Indexes including selected social variables were computend. Furthermore

date were analysed by simple distribution of frequenzies, , bivariate correlation and

multifactor ANCOVA.The results show that the teacher (the social factor) and the study

content (the environmental factor) have a positive influence on physical activity. The

enviromental conditions apparently have a minor impact on students' participation in

physical activity

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit