Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBusterud, Geir
dc.date.accessioned2011-02-01T09:43:08Z
dc.date.available2011-02-01T09:43:08Z
dc.date.issued2011-02-01T09:43:08Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/147004
dc.description.abstractMed bakgrunn i Bronfenbrenners (1979) økologiske utviklingsmodell og Engstrøm og Anderson (1973) sin modell om relasjoner mellom sosiale, økonomiske og geografiske faktorer og fysisk aktivitet, er det utarbeidet teoretiske modeller for sosialiseringsforhold som er viktige for studentens fysiske aktivitet. Studien omhandler hvilke sosialiseringsagenter og hvilke fysiske, materielle og økonomiske forhold ved en høgskole som påvirker studenters deltakelse i fysisk aktivitet. Populasjonen bestod av studenter innen pedagogiske fag og helsefag ved en høgskole i Midt-Norge (N=966). Undersøkelsen ble gjennomført som en populasjonsundersøkelse. Lav svarprosent gjorde at utvalget ble en selvselektert gruppe på 21.5% (n=208). Spørreskjemaene ble sendt ut til respondentene elektronisk ved hjelp av QuestBack. Dataene som ble samlet inn fra den elektroniske undersøkelsen ble automatisk generert til en SPSS fil av programmet QuestBack. Videre ble dataene omkodet i SPSS 17.0. Det ble også konstruert indekser for sentrale sosialiseringsvariabler. Det ble kjørt enkle frekvensfordelinger på de forskjellige sosialiseringsforholdene, bivariate korrelasjonsberegninger for å se etter sammenhenger og multifaktor variansanalyse ANCOVA. Resultatene viser at sosialiseringsagenten lærer og miljøfaktoren studieplan har positiv påvirkning på studentenes deltakelse i fysisk aktivitet. Materielle forhold som areal, rom og utstyr på campus har tilsynelatende liten påvirkning på studentenes deltakelse i fysisk aktivitet. Abstract This study is based on the ecological model of Bronfenbrenner (1979) and the model of Engstrøm and Anderson (1973) focusing relations between social, economic and geographic factors and physical activity This study focuses witch environmental, geographic and economic factors who has influence on the students socialization to physical activity. The population of the study was students at University College in the middle part of Norway (N=966). The whole population was invited to participate in the study. 21.5% (n=208) responded to the survey. The low participation led to a self selected subpopulation in this study. The questionnaires were distributed electronically by QuestBack. Data were automatically generated into an SPSS-file and encoded in SPSS 17.0. Indexes including selected social variables were computend. Furthermore date were analysed by simple distribution of frequenzies, , bivariate correlation and multifactor ANCOVA.The results show that the teacher (the social factor) and the study content (the environmental factor) have a positive influence on physical activity. The enviromental conditions apparently have a minor impact on students' participation in physical activityen_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectfysisk aktiviteten_US
dc.subjectstudenteren_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.titleHøgskolen som økologisk sosialiseringsarena for å påvirke studenter til fysisk aktiviteten_US
dc.title.alternativeThe impact of ecological socialization on physical activity in university college studentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber31 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel