Skjuleteknikker i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring og fysisk aktivitet i folkehøgskolen. En undersøkelse av elevers skjuleteknikker i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring i et retrospektivt perspektiv samt et utvalg folkehøgskoleelevers erfaringer og synspunkter på fysisk aktivitet ved en folkehøgskole.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147009Utgivelsesdato
2012-11-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Atferd som innebærer å skjule sin misnøye med kroppsøvingsfaget, er i en studie av Lyngstad (2010) blitt betegnet som skjuleteknikker. Mastergradsoppgaven har hatt som formål å undersøke skjuleteknikker blant elever i kroppsøvingsfaget, og samtidig undersøke årsaker til at elever tar i bruk skjuleteknikker i kroppsøvingen. Resultatene fra studien viser at elever benytter seg av flere skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget. Teknikker som benyttes av elever er: klovneri, tøysing og bagatellisering, være tøff, bråkete og voldsom, gjøre noe annet som de heller får til, skade seg eller ha vondt, samt skulke unna eller være passiv i aktivitetene
Beskrivelse
Behavior which means to hide dissatisfaction with physical education, has in a study of Lyngstad (2010) been designated as “hiding techniques”. The purpose with this task is to investigate hiding techniques among students in physical education, while examining reasons why students adopt hiding techniques. The results of the study show that students use several hiding techniques in physical education. Techniques used by students are: clowning, teasing and trivialize, being tough, noisy and violent, do something else that they'd rather succeed with, gets hurt, in addition to shirking away or take a passive role in the activities.