Erfaringslæring i kroppsøving: en kvalitativ studie av elevers læring i et undervisningsopplegg i kroppsøving som bygger på Dewey’s begreper handling, erfaring og refleksjon.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147013Utgivelsesdato
2011-10-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et undervisningsopplegg med bruk av spillet og leken Capture the flag (CTF) er gjennomført i en
10. klasse med utgangspunkt i John Dewey’s teori om erfaringslæring. Dewey var opptatt av den
praktiske handlingsfilosofien og dette var noe av utgangspunktet for aktivitetspedagogikken og
spesielt hans erfaringslæring, hvor begreper som handling, erfaring og refleksjon er sentrale
(Dewey, 1916/1996). Ut fra disse begrepene er det utarbeidet et undervisningsopplegg og deretter
formulert to problemstillinger for en nærmere oppfølging og studie. Undervisningsopplegget tar i
bruk en prøve- og- feile-metode og en grupperefleksjons-metode. Den første problemstillingen i
studien er: Hvilke erfaringer og synspunkter har elevene på prøve- og- feile-metoden som brukes i
CTF. Den andre problemstillingen er: Hvilke erfaringer og synspunkter har elevene på
grupperefleksjons-metoden som brukes i CTF. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming med bruk
av observasjoner, gruppeintervjuer og individuelle intervjuer, der den ene halvparten av klassen er
blitt studert spesielt. A teaching program using the game Capture the Flag (CTF) is implemented in a 10th grade class
with the basis of John Dewey’s theory on experiential learning. Dewey focused on the philosophy
of practical actions as part of the basis for the activity’s pedagogy, and particularly his
experiential learning, where action, experience and reflection are central terms (Dewey,
1916/1996). A teaching program has been composed based on these terms, thereafter two problem
formulations were created for a closer follow-up and study. The teaching program uses an
attempt-and-failure method, and a group-reflection method. The first problem formulation in the
study is: What experiences and views do the students have through an attempt-and-failure method
during CTF. The second problem formulation is: What experiences and views do the students
have by using the group-reflection method during CTF. The study has had a qualitative approach
by observation, group-interviews as well as individual interviews, where half of the class was
specifically observed.
The study’s results show that the students