Den gode samtalen – hvordan mobilisere egne ressurser?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196856Utgivelsesdato
2014-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Tilnærming og holdninger til sykepleierne påvirker i hvilken grad brukermedvirkning opprettholdes. Hensikt: Å undersøke hvordan motiverende samtale som metode, eller elementer av denne kan bidra til gode samtaler med personer som opplever krise. Metode: Denne studien er et systematisk litteraturstudium. Det er gjort en hermeneutisk fortolkning av 14 tidligere utførte forskningsartikler og en empirisk basert analyse er benyttet i analysen av artiklene. Resultat: Fem hovedkategorier fremkom av analysen. Disse var relasjonsbygging, autonomistyrking, terapeutisk allianse, behandlingseffekt og kompetanseutvikling. Diskusjon: MI som metode har mange egenskaper som fremmer gode relasjoner og bidrar til allianseutvikling i positiv retning. Sykepleierne må starte samspillet og bygge en relasjon med pasienten, og for at samtalen skal oppleves som god må den preges av respekt, trygghet, åpenhet og gjensidig samarbeid.