Kan min IKT-kompetanse bidra til å formidle kunnskap om utdanningsvalg til elever og foresatte på en ny måte?
Abstract
Denne oppgaven er starten på et innovasjonsarbeid der jeg ønsker å gjøre noen undersøkelser
i forhold til hvordan jeg som rådgiver kan bruke min IKT-kompetanse til å styrke og forbedre
samarbeidet med de foresatte i forbindelse med elevenes valg av utdanning etter grunnskolen.
Den største utfordringen for rådgivere i hverdagen er ofte tidsressursen. Da er målet mitt å
finne en metode for å formidle mest mulig informasjon til både elever og foresatte på en enkel
og effektiv måte. Hvis jeg får til dette, får jeg frigjort tid til flere individuelle samtaler og
kanskje ha mulighet til å invitere de foresatte til å delta på rådgiversamtaler.
Jeg startet med å ta utgangspunkt i teori for rådgivning og foreldresamarbeid generelt. Så
undersøkte jeg hva som var tilgjengelig av informasjon om nettbasert rådgivning. Det fantes
noen gode ressurser i flere land, men jeg fant ingen forskning knyttet direkte til rådgivning
overfor elever på ungdomstrinn og deres foresatte.
Jeg utført en undersøkelse på min egen skole der jeg fant ut mer om hva elever og foresatte
ønsket av informasjon fra rådgiver og på hvilken måte kontakten mellom rådgiver og elever
med foresatte kan forbedres. Samarbeidet mellom hjem og skole er viktig, ikke bare mellom
kontaktlærer og foresatte, men også mellom rådgiver og hjemmene. Her har jeg en ide om at
IKT kan inkluderes i dette samarbeidet. Undersøkelsene ga ikke et klart svar på at dette kan
være et nyttig redskap, men jeg ønsker å prøve det ut i et innovasjonsarbeid som egentlig har
sin oppstart etter at dette er skrevet. Det er ikke sikkert jeg kommer til å treffe alle i min
målgruppe, men forhåpentligvis blir dette en informasjonskilde og et treffpunkt som kan
brukes av de fleste.
Jeg presenterer mer detaljert mål for oppgaven, metodevalg og teori. Så begrunner jeg
metodevalg og forklare faguttrykk. Når det gjelder undersøkelser, fant jeg ut at jeg nok hadde
både fordommer og en bestemt forforståelse. Og som forsker kan en påvirke sine
intervjuobjekter. Begrepet «praktikerforskeren» blir forklart og diskutert. Så kommenterer jeg
hvorfor etiske retningslinjer er viktig både i forskning og ikke minst i praktisk arbeid, som i
mitt tilfelle vil bli innovasjonsarbeidet som er under planlegging.
Deretter kommer resultater fra undersøkelser, intervju og spørreskjema. Jeg presenterer først
hvordan IKT allerede er et verktøy i rådgivning i Norge og utenlands. Så kommenterer jeg
mer nøye hva jeg fant ut da jeg forsket blant mine egne. Avslutningsvis kommenterer jeg de
viktigste funnene i undersøkelsene og vurderer om mitt innovasjonsarbeid kan være nyttig.