Samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov i Overhalla kommune (SARBU): sluttrapport
Abstract
Høgskole- og universitetssystemet er vant til å definere hva utdanningene skal inneholde og kan argumentere for hvorfor akkurat dette temaet er viktig. Prosjektet har bestreba seg på å fange perspektivene til tjenestepersonell som på ulikt vis bærer roller i tjenesteproduksjonen. Vår metodiske tilnærming bygger på en filosofi om å få etablert en trygg dialog rundt den enkeltes forståelse og opplevelse av oppdraget. At vi starta med homogene grupper – dvs. personell under samme tjenesteområde – ble valgt for å skape et trygt utgangspunkt for erfaringsdeling, ikke minst pga. profesjonsgruppers felles språk/terminologi. Prosjektet gjorde bruk av åpne spørsmål som utfordra tjenesteområdenes tolkninger og fordommer overfor andre tjenestegrupper og profesjonsgrupper, hvilket ga svar på flere sårbarhetsområder i den samla tjenesteproduksjonen. Respondentene (tjenestegruppene) også utfordra på hva de selv kunne gjøre for å forbedre tjenestekvaliteten – bl.a. ved å utlede gjennomførbare forbedringstiltak og vekte disse på bakgrunn av den tilslutning tiltakene får fra den samla gruppa.
I dette prosjektet har vi prøvd å utvikle en modell der vi prøver å la praksis og teori møtes.