Blar i Studentarbeider (avsluttet) på emneord "barnehager"
Viser treff 1-13 av 13
-
Barns medvirkning
(Student paper, others, 2012-03-05)Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ... -
Dobbel kulturtilhørighet: hva kan førskolelærer gjøre for å støtte minoritetsspråklige barns doble kulturtilhørighet?
(Student paper, others, 2012-02-28)Rammeplanen er klar på hva barnehagene skal gjøre; støtte opp under den doble kulturtilhørigheten. Det kan være et stort rom for hvordan man velger å arbeide med dette. Rammeplanen presiserer bare at det skal være et ... -
Det fysiske innemiljøet i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Jeg har valgt å skrive om det fysiske innemiljøet i barnehagen og da i forhold til rollelek. Jeg ønsker å finne ut mer om hvordan en som førskolelærer kan legge til rette innemiljøet for rollelek. Jeg har kommet frem til ... -
Hva synes førskolelærere er viktig for barna i tilvenningsperioden?
(Student paper, others, 2012-03-05)Etter at regjeringen la til rette for full barnehage dekning i 2008, fikk barnehagene en økt andel av små barn i aldersgruppe 0-3 år. Som følge av dette kan selve innkjøringen være utfordrende i seg selv for både de nye ... -
Hvordan kan førskolelærere legge til rette for videre læring ved å reflektere over personalets tause kunnskap?
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven er valgt i forhold til temaet refleksjon av den tause kunnskapen personalet er i besittelse av i barnehagen. Alle er i besittelse av taus kunnskap, men ikke alle har en formell kunnskap. Allikevel kan ... -
Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen?
(Student paper, others, 2012-03-08)Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ... -
Hvordan synliggjør pedagogisk leder kompetansen, taus kunnskap, hos personalet?
(Student paper, others, 2012-02-29)Temaet for undersøkelsen er den uformelle/tause kunnskapen personalet innehar i barnehagen. I en institusjon som barnehagen er det ofte flere, assistenter for eksempel, som ikke har formell utdannelse, som førskolelærerutdanning, ... -
Pedagogisk dokumentasjon
(Student paper, others, 2012-02-28)Når blir egentlig dokumentasjon pedagogisk? Dette er et spørsmål jeg ofte reflekterer over. Er det nok å henge opp bilder fra en aktivitet og kalle det for pedagogisk dokumentasjon, eller må det mer til? Dette spørsmålet ... -
Reggio Emilia inspirasjonen
(Student paper, others, 2012-03-05)I det siste har jeg gjennom mitt arbeid, en praksis barnehage og gjennom pensum fra førskolelæreutdanning, har jeg hørt og lært litt om Reggio Emilia filosofien. Denne filosofien er en måte å tenke læring og læringsmiljø ... -
"Relasjoner barn-voksen"
(Student paper, others, 2012-03-05)Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ... -
Tilknytning i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Når barnet starter i barnehage, så er dette en stor omveltning for barnet som er vant til at tilknytningspersonene alltid er i nærhet. I barnehagen er det mange andre barn og noen voksne som nå skal ta vare på barnet og ... -
Toddlernes motoriske aktivitet
(Student paper, others, 2012-02-28)Temaet for fagoppgaven min er; toddlernes motoriske aktivitet. Jeg vil undersøke hvordan det blir tilrettelagt for toddlernes motoriske aktivitet i tre forskjellige barnehager, og jeg vil se på både inne og ute området i ... -
Veiledning og innovasjon
(Bachelor thesis, 2013-09-19)Formålet med problemstillingen er todelt. Først er det å utvikle tilbudet fra Fagteamet i Bodø til barnehagene i kommunen slik at telefonveiledningen kan forbedres. Deretter å avdekke hvilket behov som er for veiledning ...