Blar i Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 73
-
Landbrukets betydning for den økonomiske utvikling i Trøndelag
(Rapport, Research report; Peer reviewed, 2004)Høgskolen i Nord-Trøndelag ble kontaktet av Nord-Trøndelag fylkeskommune og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag sent på høsten 2003 fordi det var ønske om å få utført en analyse som tok opp landbrukets betydning for den økonomiske ... -
Glemskhetens utfordringer: om påkjenninger, mestringskompetanse og livskvalitet hos personer med Alzheimer sykdom
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2004-03)Prosjektets første del omfatter en kvalitativ undersøkelse som fokuserer helserelatert livskvalitet hos mennesker som har sykdommen Alzheimer i fase en, mild grad. Undersøkelsen beskriver deltakernes uttrykk for tanker, ... -
Læring gir næring – næring gir læring? Gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag: evalueringsrapport nr 1
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;16, Peer reviewed; Research report, 2004-05)Gården som pedagogisk ressurs (GSPR) i Nord-Trøndelag er et pilotprosjekt som bygger på, videreutvikler og lager regionale tilpasninger av erfaringene som ble gjort i eksempelsamlinga ”Gården som pedagogisk ressurs” ... -
Utvelgelse og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor: en kartlegging av kommunale ledere i Sør-Trøndelag sine vurderinger opp mot nyere lederteori: hovedrapport
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;20, Research report, 2004-08-12) -
Først læring – så næring: gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag: evalueringsrapport nr 2
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;23, Peer reviewed; Research report, 2004-12)Denne rapporten omhandler andre del av evalueringen av pilotprosjektet Gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag. Evalueringsprosjektet startet høsten 2002 og skal avsluttes høsten 2004. Andre fase i evalueringa ... -
Foreldre og vernepleieres refleksjon over den gode hjelperrelasjon
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;32, Master thesis, 2006) -
Gode hjelpere; "nesten som en venn" : personer med utviklingshemming om gode hjelpere
(Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport, Master thesis, 2006) -
Evaluering av AFEM-modell for sosial rehabilitering: psykososial rehabilitering som bro til livskvalitet og mestring i det tverretatlige landskap
(Peer reviewed; Research report, 2006)Smednes Trivselsgård i Aure kommune ble i 2004 etablert som kompetansesenter innenfor sosial rehabilitering. Senteret mottatt klienter fra a-etat og trygdeetat.Klientene har fulgt et ettårig opplegg med fokus på å ta Ansvar ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): en oversikt over årene som folkeskolelærer i Flatanger, Harstad og Trondheim
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-06-08) -
Bruk av kultur og humor i rehabiliteringsprosessen: en undersøkelse av Høylandsmodellen i rehabilitering
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-06-22)Høsten 2003 ble IKS Namdal rehabilitering - Høylandet/eiendom og IKS Namdal rehabilitering - Høylandet/drift etablert. 14 kommuner i Namdalen står som eiere. Bemanningen ved Namdal rehabilitering er tverrfaglig og senteret ... -
Bernhof Ribsskog: oppvekstår i Flatanger og lærerutdanning (1883-1903)
(Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport, Research report; Peer reviewed, 2007-08-13)Dette arbeidet tar for seg de forholdene Bernhof Ribsskog vokste opp under i Ribsskogen i Flatanger på 1880-90- tallet, samt hans år på læreskolen i Levanger. Målet med dette arbeidet er å forsøke å si noe om hva som ... -
SNOEZELEN - en kulturpizza? Betraktninger fra personer med utviklingshemming om Snoezelen som fritidsaktivitet
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-09-26)I denne kvalitative undersøkelsen, ønsket jeg å se nærmere på den Andres deltakelse i fritidsaktiviteter og hjelperens personlige kompetanse med Snoezelen som innfallsvinkel. Det var to forhold som jeg ønsket å se nærmere ... -
Lerk (Larix spp.) i Trondheim bymark: erfaringer 135 år etter første planting
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-10-04)I Trondheim bymark (Bymarka) ble det mellom 1872 og 1922 plantet mer enn 2,8 millioner planter. Av disse var knapt 161 000 lerk. Av de 32 innførte treslagene som ble plantet viser lerk den beste utviklingen. Europalerk ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): årene som skoleinspektør i Skien (1919-1929)
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-12-03)Bernhof Ribsskog ankom Skien sommeren 1919. Han hadde da 15 år bak seg fra skolestua, og følte seg ferdig med årene bak katetret. Skoleinspektørstillingen i Skien ble ledig, og han søkte. Ribsskog ble værende 10 år i ... -
Haramprosjektet: strategisk utvikling av en kommune
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-01-30)Haram kommune lanserte Haram-modellen i 1995 og har siden arbeidet aktivt med ulike utviklingsprosesser. Prosjektet som danner utgangspunktet for denne rapporten fant primært sted i 2005-2007. Kommunen driver med en ... -
Revisiting Ernst Cassirer`s Symbolic Forms
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-01-31) -
Art and science as supplementary symbolic forms in organizational theory?
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-15) -
Playful teasing in liminal space: a critical view on organizational improvisation
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-15)The article demonstrates how the most frequent rationales for the application of improvisation in professional practice fall into three categories. It is an attempt to show that these categories are valid for work ... -
Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-27)Dette arbeidet tar for seg etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo etter krigen, med fokus på Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med oppstarten og de første oppstartårene.