Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBottenvann, Reidun
dc.date.accessioned2017-03-09T12:23:31Z
dc.date.available2017-03-09T12:23:31Z
dc.date.created2017-02-13T12:44:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBottenvann, R. (2016). Kulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteratur. NOA. Norsk som andrespråk, 32(1-2), 76-100. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1312/1299nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433381
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på en intervjustudie av hvordan tre norsklærere i videregående skole betrakter flerkulturelle perspektiver i norskfaget. Formålet er å belyse læreres refleksjoner omkring bruk av litteratur som tematiserer kulturmøter og kulturkonflikter. Materialet fra intervjuene med lærerne fortolkes og analyseres med referanse til Læreplan i norsk (Kunnskapsløftet), til dannelsesbegrepet og til litteraturteori. Videre reflekteres det i artikkelen over hvilken praktisk kunnskap læreren trenger for å navigere i et mangfoldig og flerkulturelt klasserom der målet er å styrke elevenes dannelse og interkulturelle kompetanse. Avslutningsvis diskuteres det hvordan utforskende tekstdialog rundt migrasjonstekster kan benyttes som grunnlag for elevenes dannelsesprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNovus Forlagnb_NO
dc.titleKulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteraturnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber76-100nb_NO
dc.source.volume32nb_NO
dc.source.journalNOA. Norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue1-2nb_NO
dc.identifier.cristin1449933


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel