dc.contributor.author | Bottenvann, Reidun | |
dc.date.accessioned | 2017-03-09T12:23:31Z | |
dc.date.available | 2017-03-09T12:23:31Z | |
dc.date.created | 2017-02-13T12:44:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Bottenvann, R. (2016). Kulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteratur. NOA. Norsk som andrespråk, 32(1-2), 76-100. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1312/1299 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2433381 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er basert på en intervjustudie av hvordan tre norsklærere i videregående skole betrakter flerkulturelle perspektiver i norskfaget. Formålet er å belyse læreres refleksjoner omkring bruk av litteratur som tematiserer kulturmøter og kulturkonflikter. Materialet fra intervjuene med lærerne fortolkes og analyseres med referanse til Læreplan i norsk (Kunnskapsløftet), til dannelsesbegrepet og til litteraturteori. Videre reflekteres det i artikkelen over hvilken praktisk kunnskap læreren trenger for å navigere i et mangfoldig og flerkulturelt klasserom der målet er å styrke elevenes dannelse og interkulturelle kompetanse. Avslutningsvis diskuteres det hvordan utforskende tekstdialog rundt migrasjonstekster kan benyttes som grunnlag for elevenes dannelsesprosesser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Novus Forlag | nb_NO |
dc.title | Kulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteratur | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 76-100 | nb_NO |
dc.source.volume | 32 | nb_NO |
dc.source.journal | NOA. Norsk som andrespråk | nb_NO |
dc.source.issue | 1-2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1449933 | |