Hva er helsefremmende universiteter? En gjennomgang av konseptet
Journal article, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459209Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ursin, G., Borgen, P.-C., Kymre, I. G. & Robertson, E. K. (2017). Hva er helsefremmende universiteter? En gjennomgang av konseptet. Michael, 14(2), 105-116. Hentet fra http://michaelquarterly.no/pdf/2017/2-105-16.pdfSammendrag
Helse for alle og helse i alt vi gjør er ambisjonen med folkehelsearbeidet, som skal foregå i alle deler av samfunnet. De seneste årene er oppmerksomheten internasjonalt også rettet mot hvordan universiteter kan utvikles som helsefremmende arenaer. I Norge er derimot denne debatten fraværende. I denne artikkelen undersøker vi hva konseptet helsefremmende universiteter innebærer og trekker opp sentrale perspektiver for et slikt utviklingsarbeid. Dessuten viser vi hvordan helsefremmende arbeid og tilnærming kan forankres ved universiteter og høgskoler. Hensikten er å skape bevissthet om helsefremmende arbeid innenfor høyere utdanningsinstitusjoner, samt å peke på mulighetene ved norske universiteter for å fremme helse hos både studenter og ansatte, og i lokalsamfunnet for øvrig. Videre konkluderes det med at helsefremmende arbeid kan bidra til å ivareta mandatet til norske universiteter og høgskoler som samfunnsaktører.