• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • View Item
  •   Home
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UNICEFs rettighetsskoler: En undersøkelse av to pilotskolers erfaringer med å bli UNICEF rettighetsskoler

Halås, Catrine Torbjørnsen
Research report
Thumbnail
View/Open
FoURapport582020.pdf (12.36Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2654105
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • FoU-rapport [120]
Abstract
I denne rapporten kan du lese om hvordan barn og voksne ved to pilotskoler erfarer

deltakelse og resultater knyttet til det å bli en UNICEF rettighetsskole.

En god rettighetsskole beskrives av elevene som en skole der alle har kunnskap

om og viser respekt for rettighetene, og der det finnes synlig informasjon om

rettighetene. Skolen har et synlig fokus på barn, der det vises respekt for barns

egenverd. Det er en skole der barna er med og bestemmer, og som er preget av

god kommunikasjon. Skolen er kjennetegnet av trivsel og trygghet, og er et

sted preget av inkludering og vennskap, og med mindre mobbing enn andre

steder. En skole som blir rettighetsskole får etterhvert bedre skoleresultater.

Skolen samarbeider med UNICEF og får nasjonal synlighet og påvirkningskraft.

Barn og voksne gir eksempler på hvordan rettighetene hjelper dem, når de skal snakke om

hvordan barn har det, hva som er barnets beste og hvordan de vil at det skal være for det

enkelte barn og for skolen.

Rettighetene har blitt til en del av skolens grunnmur, og har fungert som et felles

relasjonsspråk.
Publisher
Nord universitet
Series
FoU-Rapport / Nord universitet;58

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit